Så længe de danske tog lunter afsted i adstadigt tempo på gamle jernbanespor, bliver de aldrig den grønne konkurrence til de forurenende rutefly, som Danmark har brug for.
Derfor bliver alternativer til rutefly heller ikke nævnt i regeringens nye udspil til skat på flybilletter heller ikke nævnt med et ord.
De ved nok godt, at de har sovet i timen i årevis, når det gjaldt om at ændre den danske trafik fra benzin-os til el og til fly, der oser mindre end i dag.
Halvdelen af de omkring 800 millioner kroner, som staten venter at få i indtægter fra de nye billet-afgifter, skal bruges på en grøn flyrute i Danmark.
En tanke, der er lidt til grin. For skulle det lykkes at få sådan en rute op at stå, vil den kun have små flytyper i luften.
Ud af det samlede antal mennesker, som hver dag tager flyet på tværs af Danmark, vil de grønt transporterede flypassagerer kun udgøre en forsvindende lille procentdel.
Derfor vil en rute med fly, der bevæger sig på enten bio-benzin eller e-fuel, kun betyde meget lidt i det store regnskab.
Langt bedre havde det været, hvis danske politikere havde kendt deres besøgelsestid og satset på at opbygge et jernbane-net med hurtigt gående elektriske tog, der kommer ud i alle hjørner af Danmark.
Det er præcist, hvad regeringer i andre europæiske lande gør i disse år. De forsøger at tvinge passagerer væk fra fly og over på lynhurtige tog.
Frankrig var først med et initiativ, hvor flere indenrigs flyruter er blevet lukket, så folk i stedet skal benytte TGV lyntog til at lade sig transportere mellem de franske storbyer.
Holland har gjort det samme med rejsende mellem Amsterdam og Bruxelles, mens Tyskland får bygget nye lyntogs-spor, der forbinder landets store lufthavne med hinanden.
Senest har Spanien så vedtaget, at passagerer skal lokkes – måske tvinges – over fra indenrigs fly til nye lyntog, som drøner afsted mellem de største spanske byer.
Italien gør det faktisk også og er nu gået nok et stort skridt i retning af at flytte passager-transport fra luft til jernbanespor.
Den italienske pendant til DSB – Trenitalia – har nemlig bestilt 30 ekstra super-hurtige ETR-1000 tog hos den japanske fabrikant Hitachi.
Prisen er 861 millioner euro eller ca. 6,5 milliarder danske kroner. Ordren indeholder en option til at købe yderligere 10 togsæt til en værdi af 287 mio. euro.
Trenitalia benytter allerede de japanske high-speed tog på flere strækninger, hvor man også har modificeret togsporene, så de kan håndtere tog med 350 kilometer i timen som tophastighed.
Det er mere end dobbelt så hurtigt som DSB på toppen.
Prøv at tænke, at man kunne køre i tog mellem København og Aarhus eller Aalborg på den halve tid af i dag.
Så ville flyene få en alvorlig konkurrent, når man indregner transport-tiden til og fra lufthavnen. Togstationer ligger jo som regel midt i byen.
Det eneste ”dabei” er dog, hvordan elektriciteten til toget fremstilles:
Hvis den kommer fra kulfyrede kraftværker, fordi der ikke er nogen blæst til at rotere vindmøllerne, er intet vundet i det store CO₂ regnskab.
Men tilbage til Italien, der ekspanderer sit net af høj-hastigheds-tog med imponerende fart.
De 30 nye japanske ETR-1000 tog fra Hitachi skal leveres fra foråret 2026 og med en hastighed på otte til ti togsæt om måneden.
De skal primært benyttes i Italien, men vil også blive benyttet i udlandet for at køre på højhastigheds-skinner i Frankrig, Tyskland, Spanien, Østrig, Schweiz, Belgien og Holland.
Danmark er ikke nævnt med ét ord, selvom det vel ville være oplagt at forlænge det italienske lyntog helt op til vores land. Problemet er blot, at Danmark ikke har jernbane-net, som kan håndtere så høje hastigheder.
Hvis Trenitalias ETR-1000 togsæt skal nøjes med at køre med 140 eller maksimalt 180 kilometer i timen, mens de er i Danmark, er der ikke meget tid vundet.
Rent teknisk skulle det ellers sagtens kunne lade sig gøre. Italienerne har nemlig været så forudseende, at de lader Hitachi indrette de nye tog, så de automatisk skifter mellem landenes forskellige el- og signal-systemer.
Siden 2010 har Hitachi Rail leveret 57 ETR1000 togsæt til Trenitalia Ferrovie dello Stato med yderligere seks enheder på vej. Tilsammen kommer italienerne op på 94 lyntog.
De nye togsæt vil blive leveret i samme røde Frecciarossa 1000 lakering som de tidligere udgaver og nå samme topfart på 350 kilometer i timen.
Karrosseriet i de nye tog vil imidlertid blive bygget i en letmetal-legering, der får vognene til at veje mindre. Det giver en hurtigere accelleration op til topfart og dermed kortere rejsetid.
Indretningen af vognene vil også blive opdateret med bedre lyd-isolering, justerbar LED-belysning, avanceret air condition, mange fladskærms-monitorer, hurtigt Wi-Fi og ladestik ved hver plads….
(Indledningsfoto til artiklen: Hitachi Train)
Skriv et svar