Den sædvanlige stress før afrejse og flyvetid kender alle.
Er man forsinket, eller er flyets afgang? Bliver flyet måske helt aflyst, så man skal finde et andet i sidste øjeblik?
Denne usikkerhed er cyber-kriminelle nemlig begyndt at udnytte hos folk, der søger efter hjælp online på f.eks. flyselskabernes hjemmeside.
Hvis man ikke lige har adressen liggende fast i en app på mobilen eller i ens webbrowser på laptoppen, bruger Google eller en anden søgemaskine til at finde den.
Lige her kan man let komme til at ramme en af de mange falske hjemmesider, der er dukket op på internet på det seneste.
Folk bliver lokket ind på fake-sider, når de søger. Eller de reagerer på en velskrevet email, som oplyser om påståede forsinkelser, aflysninger osv.
Omfanget af cyber-kriminalitet i rejsebranchen er nu så omfattende, at både forbruger-organisationer og SAS’ topchef Anko van der Werff advarer mod dem.
I et indlæg på Linkedin slår SAS-chefen alarm om falske SAS-konti i sociale medier og forsøg på internet-svindel i SAS’ navn.
Van der Werff nævner specifikt fake SAS konti på det sociale medie X, der tidligere hed Twitter.
Andre flyselskaber har lignende erfaringer fra Facebook og Instagram, skriver den store amerikanske avis ”Wall Street Journal.”
”Vi er opmærksomme på trenden med falske konti på X, som udgiver sig for at være forskellige flyselskaber inklusive SAS,” fortæller Anko van der Werff på Linkedin.
”Som reaktion har vores it-folk straks udstedt en advarsel, som er anbragt i toppen af den officielle SAS-konti på X,” fortsætter han.
SAS har også lagt en plakat på sin X-konto, der advarer om svindel-forsøgene. Flyselskabet beder folk om at rapportere konti, som de støder på – og som ikke er SAS’ officielle.
Van der Werff mener, at X med multi-milliardæren Elon Musik i spidsen bør gribe ind over for det stigende online misbrug:
”X bør gøre meget mere for at beskytte brugerne mod bedragere. Som branche må vi gå sammen for at finde en løsning. Den nuværende situation er uholdbar og berører os alle.»
SAS topchefen tilføjer er at tage kontakt til flyselskabets kundeservice direkte. Enten ved at ringe op eller chatte via SAS’ officielle netsider.
Hvis man forsøger at få fat i SAS over sociale medier som f.eks. SAS, er risikoen større. Man skal være forsigtig og meget opmærksom på bedragere.
Ingen kanaler er dog 100 procent sikre. Ifølge den store tyske avis «Bild» prøver kriminelle nemlig også at lokke folk til falske websider, der ligner de originale til forveksling.
Det bedste, man kan gøre, er at skrive de rigtige web-adresser, emails og telefon-numre på flyselskaber, rejsebureauer og booking-portaler i god tid inden afrejse.
På et tidspunkt, hvor man endnu ikke er stresset af (falske) meddelelser om flyforsinkelser, strejker, aflysninger osv. Jo mere stresset, man er, desto større er risikoen for at falde i.
Tjek ved samme lejlighed, om den pågældende hjemmesides web-adresse (URL) ser rigtig ud. Det samme gælder emails, som man modtager. Det er den bedste måde at afsløre svindlere på.
Lander man nemlig hos kriminelle, sker typisk følgende: Man bliver opfordret til at aflevere personlige informationer, konto-numre osv.
Desuden sker det ofte, at de falske sider beder folk om at downloade programmer eller apps. Lad være med at gøre det.
I værste fald kan denne type software overtage kontrollen med brugerens pc, mobiltelefon eller tablet. Her suger den vitale data op inklusive konto-numre i banken, passwords osv.
Er man i kontakt med en cyberkriminel over telefonen, kommer vedkommende som regel straks i røret.
På seriøse hotlines hos flyselskaber render man som regel først ind i en start-sløjfe med en vokal meddelelse. Derefter kommer en ventekø.
Taler man med en person, der pludselig beder om software-installationer eller bekræftelser på ens bankdata, bør man straks lægge på….
(Indledningsfoto til artiklen: Andrea Piacquadio / Pexels)
Skriv et svar