Norge og Danmark er ikke kun meget forskellige i størrelse og geografisk struktur. Det er vi i høj grad også i lufthavne.
I Danmark har vi kun få lufthavne med kommerciel trafik – ni i alt – der drives som selvstændige selskaber. Nogle af dem med statstilskud for at overleve som en vigtig del af den danske trafik-infrastruktur.
I Norge har man 43 lufthavne med passager-trafik, som drives af det fælles selskab Avinor. Det er svært at få til at hænge sammen rent økonomisk, fordi fire-fem af de større reelt skal finansiere alle de andre.
Den struktur er ikke særlig sund. Derfor har Avinor allerede gennem flere år presset på for at få lov til at lukke en del af de underskuds-givende lufthavne.
I dag står Avinor med likviditets-problemer. En situation, der kan føre til de ønskede lukninger. Der er ganske enkelt ikke penge nok til at holde dem kørende. I modsat fald kan Avinor gå konkurs.
Det er udsigter, som den norske trafikminister Jon-Ivar Nygård bestemt ikke bryder sig om.
Han vil imidlertid ikke gå med til at lukke lufthavne, som kører med underskud. Han vil hellere øge lufthavns-afgifterne.
Det giver så til gengæld andre problemer, der kan virke som en ond cirkel:
Højere afgifter betyder mindre interesse fra flyselskaberne og dyrere billetpriser. Dem gider de rejsende ikke at betale, så antallet af solgte rejser falder. I sidste ende altså endnu færre penge i kassen.
”En struktur-ændring, hvor lufthavne lukkes og nedlægges, er ikke en retning, vi vil gå i,” siger Nygård til det norske erhvervsmedie E24.no.
”Til syvende og sidst handler denne situation om menneskers mulighed for at rejse rundt i deres land,” fortsætter han.
Avinors strategiplan for fremtiden blev vedtaget, før Corona ramte verden. Den byggede på en vækst i flytrafikken, som aldrig kom. Realiteten er, at nordmændene flyver mindre end før pandemien….
(Indledningsfoto til artiklen: Espen Solli / Avinor)
Skriv et svar