Som næsten alle andre krydstogt-havne i Østersø-regionen har København kunnet mærke Ukraine-krigen.
Vestens restriktioner mod Rusland har nemlig betydet, at Skt. Petersborg måtte streges fra krydstogternes agenda.
Det har de seneste par år fået især amerikanske turister til at vælge andre krydstogter end dem i Østersøen. Derfor har der manglet flere af skibene fra de store internationale krydstogt-rederier.
Østersø-havnene fælles organisation – Cruise Baltic – har kastet sig ud i et stort arbejde med at overbevise turisterne om, at regionen er mindst lige så interessant at besøge uden Skt. Petersborg på agendaen-
Samtidig er Ystad kommet med i krydstogt-samarbejdet. Ystad kendes bedst for sin færge-forbindelse til Bornholm og som hjemsted for de berømte kriminal-romaner og tv-serier om kommissær Wallander.
Det store løbe-arbejde og den ekstra markedsføring ser ud til at bære frugt på en måske lidt anderledes måde end forventet:
Havnene i København og Visby på Gotland, der har samme ejer, regner nemlig med at sætte ny rekord i antal krydstogt-besøg her i vinter-månederne november, december og januar.
Det plejer at være stille måneder for krydstogter i Østersøen, men i år forventer København og Visby at få besøg af godt 50.000 gæster fordelt på 18 krydstogtskibe.
Udenlandske krydstogtgæster kan på den måde opleve København i en ny udgave med f.eks. julebelysningen tændt, eller de kan se UNESCO verdensarv områderne på Gotland klædt i sne.
Ifølge CMP, der er fælles-selskabet for Københavns, Malmøs og Visbys havne, er det især de tyske krydstogt-rederier AIDA og Hapag Lloyd, der viser flaget her i den ellers stille tid af året:
”AidaNova” besøger således København syv gange i perioden, mens Hapag Lloyds ”Hanseatic” kigger forbi den danske hovedstad og Visby fem gange.
Dertil kommer, at usædvanligt mange krydstogtskibe fejrer jul og nytår på vores kanter i år. Syv skibe kommer til København til jul og to til Visby. Nytåret fejrer to krydstogtskibe i København
Totalt set venter CMP, at 389 krydstogtskibe lægger til kaj i år i København, Malmø og Visby. De vil have omkring 940.000 passagerer ombord.
2024 bliver så det første i havnenes historie, hvor der vil ankomme krydstogtskibe i alle årets 12 måneder. Dermed bliver krydstogter ikke længere så sæson-betonede som før.
CMP har ambitioner om at blive blandt verdens mest bæredygtige og klimarigtige havne i verden. Havnenes egen drift skal allerede være CO₂-neutrale i 2025.
Mellem 2020 og 2022 har de tre havne reduceret deres eget CO₂ udspil med 57 procent. Det svarer til et fald på 1.231 tons CO₂ .
Fra 2025 skal CMP havnene tilbyde krydstogtskibe landstrøm. Det vil sige, at skibene kan slukke deres osende motorer, mens de ligger til kajs. I stedet er de bogstavelig talt sat i stikkontakten….
(Indledningsfoto til artiklen: Copenhagen Malmø Port)
Skriv et svar