Nu, hvor vi nærmer os jul, har rejsebranchen travlt med at lave opgørelser og prognoser. Henholdsvis over, hvordan året gik og, hvordan det nye år mon vil arte sig.
Det gælder også hos den store rejseportal Hotels.com, der har udgivet rapporten ”Unpack ’24” med interview af 20.000 rejseglade mennesker i 14 lande. Herunder også Danmark.
Den nye rapport har fundet fem mega-trends for rejser i 2024. Blandt dem er en stærkt øget interesse for musik-rejser og for ferier, hvor man fejrer en speciel anledning.
Musik-turismen er i høj grad inspireret af Taylor Swifts ”Eras” koncert-turné og Beyonces tilsvarende ”Renaissance” tour.
I begge tilfælde er billetterne dyre og svært at få fat på. Derfor er folk i stigende grad parate til at rejse til udlandet til en koncert, hvor adgangen ofte er billigere end i Danmark.
Ifølge Hotels.co er hele 36 procent af danskerne mere tilbøjelige til at rejse efter musikken eller et andet event med live musik end sidste år.
80 procent af danskerne rejser gerne til en anden by i Danmark for at komme til koncert. 39 procent svarer, at de tager til udenbys koncert for at besøge et nyt sted.
Desuden skeler 29 procent til billetpriserne i deres valg af koncert-destination. Derfor dukker også mere eksotiske steder op i undersøgelsen – nemlig Edmonton i Canada, Kuala Lumpur i Malaysia eller Mexico City.
En anden mega-trend i 2024 bliver ifølge Hotels.com ”fejrings-ferier.” Det er rejser i anledning af f.eks. fødselsdage, jubilæer, bryllupsdatoer eller for den sags skyld de sidste fridage, inden den nye hundehvalp ankommer.
Hver fjerde dansker – 23 procent – planlægger således at tage på rejser med familie eller venner i 2024 for at fejre en bestemt dato.
Med 34 procent er runde fødselsdage den mest populære anledning. Den følges op af bryllupsdage med 28 procent.
Typiske ”fejre-ferier” varer en weekend og kan f.eks. også festligholde et nyt job (10 procent), en forfremmelse (ni procent) eller begyndelsen på en pensionist-tilværelse (otte procent). p
En tredje rejse-trend i det nye år er, hvad der gemmer sig under begrebet ”verificerede vibes”. Den gemmer på en stærk indikator for, hvordan rejsende vælger hotel.
Vigtigst er fortsat hotellernes kvalitet, brugeres bedømmelser og værelsernes pris, men ordet ”vibe” dukker også op oftere og oftere i de rejsendes begrundelser.
Antallet af bedømmelser med ordet ”vibe” eller ”stemning” er steget med over 1.000 procent i det seneste år.
I dag siger ni af ti danskere – 88 procent – at de skeler til, hvordan hotellets atmosfære beskrives, før de beslutter sig til en bookning.
Den fjerde mega-trend for 2024 er, at danskerne ikke længere tager på ferie i udlandet for at drikke sig fulde. Helt modsat er ”sober-curious travel” blevet in.
En tredjedel af danskerne går efter hoteller, hvor alkohol-frie drikkevarer er det mest udbredte.
27 procent siger, at de vil drikke mindre sprut i ferien for at passe på deres sundhed. 21 procent for at undgå tømmermænd dagen efter.
En fjerdedel fortæller, at de sandsynligvis vil booke en afgiftnings-rejse i det nye år.
Endelig har den femte store rejsetrend hos Hotels.com i 2024 noget med at gøre, hvordan vi får inspiration til vores næste rejser. Det er, hvad branchen kalder ”set-jetting” med et fag-udtryk:
Hele 42 procent af danskerne fortæller således, at de har planlagt eller booket en rejse efter at have set byen eller destinationen i en tv-serie eller film.
De mest populære inspirations-kilder til ferierejser er tv-udsendelser og film på streaming-platforme som Netflix, HBO, Disney+ osv.
De har indflydelse på rejsevalget hos hver fjerde – nemlig 24 procent. Det er større end fra sociale medier som Instagram, Facebook, TikTok (18 procent) eller podcasts med otte procent.
Her til sidst en liste over de rejsemål, som har lokket flest mennesker via tv- og film:
- Malta – efter filmen ”Gladiator 2”
- Thailand – oven på tredje sæson af ”The White Lotus.”
- Paris – efter fjerde sæson af ”Emily in Paris”
- Rumænien – på grund af tv-serien ”Wednesday”
- Det skotske højland – årsagen er ”Outlander” serien
- London, Bath og Bridgerton – inspireret af “The Crown” og “Bridgerton”
- Sydkorea – takket være “The Squid”
- Florida Keys og Bahamas – lokket af den nye tv-serie ”Bad Monkey” på Apple TV+
- Grækenland – inspireret af den nye spion-thriller ”Argylle”
- Australien – på grund af Baz Luhrmanns ”Faraday Downs” eller af ”Furiosa”, der er en forløber til ”Mad Max” filmene.
(Indledningsfoto til artiklen: Natalia Blauth / Unsplash+)
Skriv et svar