I løbet af et år bliver man præsenteret for masser af analyser og ranglister, hvor alverdens flyselskaber bliver sammenlignet.
Typisk handler de om at være størst, have flest ruter, de bedste rejse-klasser ombord, den fineste service eller, hvilket flyselskab der er dygtigst til at komme frem til tiden.
Derfor er det lidt sjovt – og i øvrigt meget relevant – når der dukker en ny hitliste op her kort tid før jul.
Den handler om, hvilke flyselskaber det er flinkest eller pænest. Det er nok den bedste måde at beskrive den analyse, som Airhelp har foretaget af 83 større flyselskaber.
Airhelp er oprindelig et dansk firma med speciale i at skaffe erstatning til passagerer, der har været udsat for forsinkelser, aflysninger eller over-bookning af deres flyafgange.
Nu om dage har Airhelp flyttet sin hovedsæde til Berlin, så det er herfra, at den nye rangliste kommer.
Den vurderer flyselskaber på deres kundevenlighed, punktlighed og håndtering af kunde-klager om f.eks. for sene afgange eller mistede flyforbindelser.
Disse kriterier har en stigende betydning for et flyselskabs image hos forbrugerne – og dét udvælger mange selskab efter.
For mange er kundetilfredshed og kundeservice lige så vigtige som billetpriserne.
Derfor har Airhelp indhentet svar hos 15.300 passagerer fra 58 lande, som har bedømt kabine-personale, komfort i flyet, rengøring af flyet, udvalget af måltider ombord samt underholdnings-tilbuddet på flyets skærme.
Alle tre hoved-punkter har lige stor indflydelse på Airhelps tildeling af point. Den maksimale score er på 10, og dén er der ingen flyselskab, som er kommet i nærheden af.
Til gengæld er der også 10 flyselskaber, som ligger meget fjernt fra begrebet kundevenlighed. Ifølge Airhelp ligger kendte flyselskaber som British Airways blandt de ringeste – som nummer 82.
Årets bedste flyselskab er Qatar Airways, der opnår 8,38 point af de 10 mulige:
8,8 point får det arabiske flyselskab for sin høje kundeservice, 8,4 for sin punktlighed og 8,0 for sin håndtering af kundeklager.
På andenpladsen ender tyske Eurowings med en total på 8,27 point:
Lufthansas lavpris-datter henter det højeste point-tal af alle for sin evne til at komme frem til tiden – nemlig 9,3 af 10 mulige.
Omvendt kan Eurowings slet ikke leve op til samme kvalitet, når det gælder kunde-tilfredshed. Her må selskabet nøjes med 7,5 point.
Her er så Airhelps rangliste over verdens 10 bedste flyselskaber i kundeservice, punktlighed og håndtering af kundeklager:
- Qatar Airways fra Qatar – 8,38 point
- Eurowings fra Tyskland – 8,27 point
- LOT Polish Airlines fra Polen – 8,11
- Etihad Airways fra Emiraterne – 8,09
- All Nippon Airways fra Japan – 8,09
- Austrian Airlines fra Østrig -8,07
- American Airlines fra USA – 7,97
- China Airlines fra Kina – 7,92
- Widerøe fra Norge – 7,89
- United Airlines fra USA – 7,88 point
Til sammenligning placerer SAS sig på en 18. plads, Norwegian på 39, Icelandair på 15 og Finnair helt oppe som nummer 13 blandt de skandinaviske flyselskaber.
Andre kendte flyselskaber klarer sig ikke helt så pænt: Lufthansa finder man helt nede på placering 57, Turkish Airlines på 53, Ryanair på 52, easyJet på 45, Wizz Air på 38, Singapore Airlines på 26, Air France på 25, Emirates på 24 og KLM på 16.
I den helt modsatte ende af de 83 testede flyselskaber finder vi så disse 10:
- Tunisair fra Tunesien med 4,12 point
- British Airways fra England – 5,03
- Pegasus Airlines fra Tyrkiet – 5,18
- Frontier Airlines fra USA – 5,18
- Czech Airlines fra Tjekkiet – 5,20
- Air Canada fra Canada – 5,68
- Spirit Airlines fra USA – 5,69
- Azores Airlines fra Portugal – 5,71
- Tarom fra Rumænien – 5,71
- Air Austral fra Frankrig – 5,77 point
Airhelp har fra en brutto-liste på 800 flyselskaber udvalgt de 83 største og mest kendte. De er så blevet sammenlignet i perioden fra den 1. januar til den 30. september 2023….
(Indledningsfoto til artiklen: Saif Zaman / Unsplash)
Skriv et svar