Hvis der er noget, som kan få fodboldfans op i det røde felt, er det dommer-kendelser mod deres favorithold.
Uanset, om kendelsen kommer fra en dommer på selve banen eller den nye generation af video-dommere – de såkaldte VAR’er.
For nylig gik det så galt i en Premier League kamp, at den engelske fodbold-dommer-fagforening PMGOL har søgt assistance hos professionelle piloter fra British Airways.
Foreningen mener nemlig, at fodbold-dommere ofte kunne have brug for at kommunikere bedre med linievogtere og assistenter i baggrunden, som vurderer video-optagelser af kamp-situationer.
Netop piloter er afhængige af, at de kommunikerer meget præcist med hinanden i cockpittet og over radioen med flyveledere i lufthavnene.
Problemet opstod i en kamp mellem Tottenham Hotspurs og Liverpool, hvor sidstnævnte var offer for en klar fejldom. Det fortæller den store engelske avis “The Times.”
Ikke engang VAR-folkene ved deres store skærme opdagede fejlen på grund af et kommunikations-svigt med manden med fløjte, gule og røde kort på selve grønsværen.
I kampens 35. minut scorede Liverpools Luis Diaz fra en spids vinkel. Linievogteren havde imidlertid flaget oppe, så målet blev annulleret for offside.
Situationen blev vurderet af video-assistenten. Denne meddelte kort efter, at han havde tjekket den, men heller ikke mere.
Assistenten – eller kort VAR’en – var gået ud fra, at dommeren på banen oprindeligt havde dømt mål. Desværre var det lige omvendt.
Da der ikke kom detaljeret svar fra video-assistenten, lod dommeren spillet fortsætte. Han gik ud fra, at VAR’en dermed havde bekræftet hans afgørelse om offside.
VAR-folkene havde ganske vist sendt besked til dommerens headsæt, at der ikke var offside og, at han skulle sætte kampen på pause.
Dommeren svarede, at ”det er for sent. Kampen er i gang igen. Jeg kan ikke gøre mere.”
På grund af dette kommunikations-svigt mistede Liverpool et mål og tabte topkampen mod Tottenham Hotspurs.
De engelske medier var helt oppe at køre, fordi de mente, at Liverpool var blevet snydt. De kaldte også VAR-dommerne for latterlige.
Den megen negative omtale fik også dommer-foreningen til at indrømme, at deres medlem havde begået en alvorlig fejl.
Men i stedet for at feje sagen ind under gulvtæppet, hvilket ville være det mest nærliggende, besluttede PMGOL at gøre noget for at undgå, at lignende episoder kunne ske i fremtiden.
Ifølge fagforeningen havde kommunikationen mellem dommer, linievogtere og video-assistenten været alt for uklar i den pågældende kamp.
Derfor hentede fagbosserne hjælp hos British Airways, fordi de gerne ville lære, hvordan samtaler og beskeder i flyenes cockpit foregik. Her kan en fejlfortolkning let koste hundreder af menneskeliv.
British Airways sendte to af sine mest erfarne piloter, der siden har holdt flere foredrag for engelske fodbolddommere, fortæller ”The Times”.
I et flys cockpit findes nemlig klare regler for, hvor piloter kommunikerer med hinanden og med flyveledere nede på jorden.
Det foregår med en række standard fagudtryk, der er klare og specifikke. Piloterne skal bruge disse ord, lytte og bekræfte modtagne beskeder.
Det hele skal foregå roligt og professionelt. Under kampen mellem Liverpool og Tottenham var der sket det præcist modsatte.
I den forbindelse kan rollerne som fodbold-dommer og pilot minde meget om hinanden: Begge arbejder under larmende forhold, og mange informationer skal bearbejdes på samme tid.
Derfor er det vigtigt at holde hovedet koldt og filtrere, hvad der er vigtigt og hvad ikke. Man skal kunne koncentrere sig om det vigtige.
Inden piloterne åbnede for deres rådgivning, kiggede de en tv-optagelse fra den famøse fodboldkamp igennem flere gange.
Undervejs opdagede de alt for meget hyggesnak og beskeder mellem dommer, linievogtere og VAR-assistenter.
I forbindelse med offside-kendelsen sagde linievogteren f.eks. ”giv den” via radioen, men det var uklart, om han mente målet eller offsiden.
Den slags ville aldrig være sket, hvis dommerne havde benyttet pilot-sprog og havde bekræftet, hvad de havde opfattet.
Siden hin skandaløse fejldom har der ikke været lignende episoder i Premier League. Mon dommerne har lyttet til piloterne….
(Indledningsfoto til artiklen: Keith Johnstone / Unsplash)
Skriv et svar