(Opdateret) Nu gik det ellers så godt igen hos Boeing efter flere kriseår. I sidste kvartal af 2023 solgte Boeing flere nye fly end i mange år. Langt de fleste af dem er 737 MAX modellerne til de korte og mellemlange distancer.
Så kom i fredags den 5. januar, hvor hele korthuset faldt sammen:
Da tabte en kun to måneder gammel Boeing 737 MAX-9 fra Alaska Airlines nemlig en del af skroget i venstre side, mens flyet befandt sig i 5.000 meters højde.
Heldigvis skete der ingen alvorlige personskader ved uheldet, og flyet kunne returnere uden yderligere problemer til lufthavnen i Portland i USA, hvor det var startet få minutter forinden.
Efterfølgende har sikkerheds-myndighederne i både USA, EU og Indien krævet, at alle 737 MAX-9 fly skulle gennemgå et grundigt eftersyn, inden de fik lov til at lette med passagerer igen.
Under kontrollerne opdagede bl.a. amerikanske United Airlines, at der sad løse bolte og skruer i sidepanelerne på flere MAX-9 fly.
Den slags nyheder får flyselskaberne til at spærre øjnene op. De kan godt huske, at Boeing måtte ”grounde” alle sine første generation MAX-8 verden over i to år, fordi to af dem styrtede ned i 2018 og 2019 på grund af tekniske fejl i flyets computere.
Den skandale kostede Boeing milliarder af dollars og tonsvis af tillid hos flyselskaber, investorer og passagerer. Først for nylig så det ud, som om Boeing var kommet sig over chokket.
Spørgsmålet er så, om vi står over for en ny Boeing skandale, der skyldes sjusk og fejl i konstruktionen af fly, der hver transporterer flere hundrede mennesker gennem luften.
Heldigvis for Boeing er det den større 737 MAX-9 model ikke så udbredt som den mindre og nogle år ældre MAX-8 version.
Kun 215 eksemplarer er leveret til flyselskaberne, hvoraf de godt 200 var i drift i begyndelsen af januar. 171 af dem er forsynet med det panel i stedet for den ekstra nødudgang, som rev sig løs i Alaska Airlines flyet.
Hvilke flyselskaber, der har Boeing 737 MAX-9 ”i stald”, kan I se i infografikken fra analyse-firmaet Statista.com….
(Indledningsfoto til artiklen: Nick Dean / Wikimedia)
Skriv et svar