Selvom mange mennesker sikkert er blevet lidt opskræmt af, at nye Boeing jetfly taber døre, eller at en stor Airbus kolliderer med et lille fly i Japans største lufthavn, er der ingen grund til nervøsitet.
2023 var et af de meste sikre for den civile lufthavn i de seneste ti år. Kun 2017 havde færre dræbte ved flyulykker end sidste år.
Det viser en helt ny statistik fra det tyske Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre (JACDEC), der har registreret fly-uheld og -ulykker verden over siden 2013.
I 2023 blev i alt 124 mennesker dræbt ved flyulykker. Halvdelen alene, da et ATR 72-500 fra Yeti Airlines styrtede ned i Nepal for præcist et år siden.
JACDEC har også lavet en statistik over de sikreste flyselskaber at rejse med. Den domineres af europæiske og nordamerikanske selskaber, mens nummer ét kommer fra Dubai og Mellemøsten:
- Emirates fra Dubai – risiko-indeks 94,42
- KLM fra Holland – indeks 92,97
- Qantas fra Australien – 91,14
- easyJet fra Storbritannien – 91,08
- Jetblue Airways fra USA – 91,00
- Singapore Airlines – 90,99
- Spirit Airlines fra USA – 90,70
- Ryanair fra Irland – 90,67
- Southwest Airlines fra USA – 90,07
- Air Canada – 89,72
Man bemærker, at halvdelen af flyselskaberne i Top-10 er lavpris. Det betyder dog ikke nødvendigvis, at billigere billetter er lig med højere sikkerhed. Snarere, at lavpris-selskaberne flyver flere kilometer.
JACDEC beregner nemlig sit «risiko-indeks” ved at sammenholde flyselskabernes uhelds-historik med deres antal kommercielt fløjne kilometer. Det tal kaldes også for ”Revenue Passenger Kilometres” (RPK).
JACDEC’s database rummer informationer om over 30.000 episoder og uheld, som er offentligt tilgængelige hos luftfarts-myndigheder verden over.
Hvert uheld bliver vejet efter sin alvor. Kun dødsfald hos passagerer, piloter og kabine-personale tælles med. Ikke eventuelle dræbte på jorden.
Til gengæld registrerer JACDEC også ”næsten” sammenstød i f.eks. lufthavne og andre farlige situationer på jorden.
Episoderne forbliver i databasen i 30 år, men aftager i værdi for hvert år, der går.
Endelig tager JACDEC også hensyn til faktorer som flyenes alder, rutens sværhedsgrad, vejrforhold, den lokale luftfart-infrastruktur og kvaliteten af de enkelte landes kontrol-myndigheder.
Her på Trends & Travel viste jeg også for nylig en oversigt over de farligste lande at rejse til….
(Indledningsfoto til artiklen: Wurliburli / Pixabay)
Skriv et svar