Efterhånden som passagererne er vendt tilbage til flyene efter flere års Corona pandemi, har flyselskaber og lufthavne også genvundet deres selvtillid og ambitioner.
Lige nu kunne det se ud, som om kapløbet om at være Europas største lufthavn er blusset op for fuld lue.
Senest har den spanske minister-præsident Pedro Sanchez nemlig besluttet, at Madrids Adolfo Suarez Barajas lufthavn skal have den titel senest i 2031.
Til den tid skal den kunne håndtere over 90 millioner flypassagerer om året, fortæller den store spanske avis ”El Pais”.
For at opnå det mål vil Spaniens regering poste 2,4 milliarder euro eller ca. danske kroner i det store projekt. De mange penge vil skabe 60.000 nye arbejds-pladser i og omkring lufthavnen.
Beslutningen kommer, efter at Madrid netop er klatret op som den femte-største lufthavn i Europa. Barajas betjente i 2023 godt 60,6 millioner passagerer.
Størst i Europa er London Heathrow med lige over 80 millioner passagerer. På andenpladsen ligger den kun fem år gamle Istanbul lufthavn med 76,2 millioner.
Tredjestørste lufthavn er Paris Charles de Gaulle med 67,4 millioner rejsende med Schiphol i Amsterdam som nummer fire med 61,7 millioner.
Til sammenligning havde Københavns Lufthavn som Nordens største sidste år 26,8 millioner passagerer gennem terminaler og gates.
Madrid vil ikke kun styrke sin nuværende position som de europæiske lufthavn med flest flyruter til Latin- og Sydamerika.
Madrid vil samtidig udvikle sig til at være Europas største knudepunkt – ”hub” – for rejser til og fra Asien.
Som led i planerne skal lufthavnens Terminal 1, 2 og 3 blive moderniseret og få en ny fælles trafik-adgang med biler, busser og tog, mens Terminal 4 skal udvides og en helt ny Terminal 5 bygges.
De ”luftige” spanske planer møder dog kritik hos regerings-partneren Movimiento Sumar, der kalder udvidelserne for ”økonomisk og økologisk nonsens” i det sociale medie X.
Svaret kom prompte fra Spaniens trafikminister Oscar Puente Santiago:
”Vores kolleger vil åbenbart gerne køre med tog fra Madrid til Buenos Aires eller til Hong Kong. Det arbejder vi på, men det er ret vanskeligt i øjeblikket.”
Madrid er i øvrigt slet ikke den eneste lufthavn i Europa, der investerer i store udbygninger:
Københavns Lufthavn udvider f.eks. sin terminal-bygning med 80.000 kvadratmeter ved det travle område mellem Gate B og C. Den skal give plads til 40 millioner passagerer om året.
Frankfurts lufthavn vil åbne en ny Terminal 3, der fra 2026 kan håndtere op til 19 millioner ekstra rejsende.
Tilsvarende har Paris planer om at bygge en ekstra terminal i sin Charles de Gaulle lufthavn. Den skal være være med til at øge passagertallet til mellem 107 og 126 millioner om året….
(Indledningsfoto til artiklen: Aena)
Skriv et svar