I årene før årtusinde-skiftet kunne man flyve mellem London og New York på omkring tre timer. Det var med det legendariske Concorde, der krydsede Atlanten i 18 kilometers højde og med to gange lydens hastighed. Godt 2.000 kilometer i timen.
I dag tager rejsen typisk over den dobbelte tid. Men der findes undtagelser, hvor særlige vejrforhold gør det muligt at flyve hurtigere over Atlanten i stærk medvind.
Det er præcist, hvad der skete flere gange i den forløbne uge. Takket være en usædvanlig kraftigt ”jet stream” satte Boeing 787 Dreamliners nye tidsrekorder mellem New York og Europa og Mellemøsten.
En Boeing 787-9 fra American Airlines nåede således op på en tophastighed på 1.352 kilometer i timen på sin flyvning fra Philadelphia til Doha i Qatar.
Næsten lige så stærkt gik det for en Boeing 787-10 Dreamliner fra United Airlines mellem Newark lufthavnen ved New York og Lissabon.
Den toppede ved 1.344 km i timen over Atlanten og landede i Portugal knap en time tidligere end planlagt.
En tredje Dreamliner – denne gang fra Virgin Atlantic – nåede så op på 1.290 kilometer i timen på sin ruteflyvning fra Washington DC til London.
I princippet fløj de tre passagerfly dermed hurtigere end lydens hastighed, der ligger på 1.235 km/t ved havets overflade – og ved en temperatur på minus 20 grader Celsius.
I praksis var Dreamlinerne dog langt fra at gennembryde lydmuren. Deres tophastighed havde nemlig vindens hastighed medregnet, og den var ekstrem høj flere gange i sidste uge.
Ifølge USA’s meteorologiske vejr-tjeneste i Baltimore kunne flyene udnytte en medvind på 426 kilometer i timen i en højde af 10.500 meter over jord-overfladen. Det er den næst-højeste jetstream-værdi, som nogensinde er målt.
Forklaringen på den stærke medvind var en luftstrøm, der bevægede sig mod nord fra Florida hen over midten af Atlanterhavet. Her forenede den sig med en anden kraftigt luftstrøm, som blæste østpå fra de store søer i midten af USA.
Mens flyrejsende fra USA kom usædvanligt hurtigt frem til Europa på grund af den ekstremt stærke jetstream, havde passagerer den modsatte vej en helt anden oplevelse.
Deres passagerfly fra Europa til østkysten af USA tog op til ni-ti timer til at krydse Atlanten i stærk modvind….
(Indledningsfoto til artiklen: Boeing)
Skriv et svar