Det er ikke kun flyselskaberne, som er utilfredse med den amerikanske flygigant Boeing.
Nu har også de amerikanske myndigheder tabt tålmodigheden med flyfabrikken på grund af for mange fejl i maskinerne og en mangelfuld kvalitets-styring.
Det sker efter den seneste episode, hvor et Boeing 737 MAX-9 fly hos Alaska Airlines tabte døren til en nødudgang, mens flyet befandt sig i 5.000 meters højde.
Heldigvis var sæderne ved siden af det gabende hul i siden på flyet ikke optaget, så ingen mennesker ombord kom til skade.
Den efterfølgende kontrol af det næsten nye fly afslørede, at der manglede fastgørings-bolte i nøddørene. Også i andre Boeing 737 MAX maskiner blev der fundet graverende sjuske-fejl som f.eks. løse skruer og møtrikker.
De amerikanske luftfarts-myndigheder FAA har sendt kontrollører til Boeings fabrikker og har fundet ud af, at den er helt gal med kvalitets-procedurerne hos USA’s største flyfabrikant.
Resultatet kom i nat: Boeing får 90 dage til at forbedre sine kvalitets-problemer.
Hvis det ikke lykkes, risikerer Boeing en retssag og en ny bøde i milliard-dollars-klassen. I værste tilfælde kan FAA også forbyde Boeing at sælge flere fly.
Den nye stramning kommer efter et møde mellem FAA og Boeings topchef David L. Calhoun, der ifølge nyhedstjenesten Bloomberg ikke forløb helt til myndighedernes tilfredshed.
Heller ikke, selvom Boeing har fyret flere af sine managers med ansvar for produktionen af 737 MAX fly.
FAA mener nemlig, at Boeings fortsatte kvalitets-problemer er et brud på en juridisk forlig, som blev indgået i 2021 efter de to fatale flystyrt med Boeing 737 MAX-8 fly hos Lion Air og Ethiopian Airlines. 346 mennesker blev dræbt.
Boeing underskrev efterfølgende et forlig med en erstatning på 2,5 milliarder dollars for at undgå, at virksomheden og dens topmanagers blev retsforfulgt i USA. Desuden lovede Boeing at forbedre teknik og kvalitet i sine fly.
Fristen i dette forlig udløb den 7. januar 2024, men ret uheldigt for Boeing kom det nye uheld hos Alaska Airlines to dage før – den 5. januar.
Boeings mange problemer går også ud over flyselskaberne. De får ikke deres bestilte 737 MAX maskiner, fordi produktionen har været stoppet i perioder og leveringerne nu er voldsomt forsinkede.
Et af de flyselskaber, som er hårdest ramt, er Ryanair. Europas største lavpris-selskab bruger udelukkende Boeing fly og må nu strege mange afgange og flere ruter i sommer på grund af manglende leverancer af nye fly.
Ryanairs aldrig mundlamme topchef Michael O’Leary kalder forholdene hos Boeing for kaotiske. Derfor aner flyselskabet ikke, hvor mange af sine lovede fly der er på vej. Ethvert tal vil være gætværk, siger han.
Ifølge de oprindelige planer skulle Ryanair frem til udgangen af april have modtaget 57 eksemplarer af Boeing 737 Max 8-200, der er en flytype specielt designet til lavpris-selskaber med 10 ekstra sæder presset ind.
Den seneste melding fra Boeing lyder på ca. 50 fly frem til udgangen af juni, men også dette tal kan ændre sig nedad fra dag til dag….
(Indledningsfoto til artiklen: Alaska Airlines)
Skriv et svar