Normalt er det deres yachter, ejendomme og private øer, som bliver omtalt hos de superrige.
Nogle af dem bruger imidlertid også formuer på at købe sig et privatfly, der gør dem uafhængige af flyselskabernes ruter og køer ved check-in og Security i lufthavnene.
I øjeblikket er det almindelig kendt, at popstjernen Taylor Swift kalder to mindre business jets sine egne, for dem bruger hun til at suse rundt i til koncert-byerne på sin aktuelle verdens-turné.
Dagspressen har også været efter tech-milliardærer a la Elon Musk og Mark Zuckerberg, hvis anvendelse af privatfly er med til at forurene verden ekstra meget med CO₂.
Til gengæld hører man ikke så meget længere om regeringers og politikeres anvendelse af stats-ejede passagerfly, selvom de vel også kan kaldes de enkelte landes private ejendom.
Helt hemmelige er kunderne imidlertid ret ofte hos den amerikanske virksomhed Greenpoint Technologies. Den har nemlig specialiseret sig at skræddersy privatfly til de klienter, der har råd.
Greenpoint har været i denne specielle branche i over 35 år. De 20 af dem har været i et tæt parløb med den store flyfabrikant Boeing.
Det vildeste projekt, som de to har gennemført sammen, var verdens første V-VIP version af en Boeing 747-9 jumbo. Det eneste, der er sluppet ud om køberen er, at han bor i Mellemøsten.
En anden eksklusiv ombygning er gået ud over en Boeing 787-8 Dreamliner, som hører til de mest populære passagerfly til de lange distancer over f.eks. Atlanten eller mellem Europa og Asien.
Også denne køber er anonym, men Greenpoint afslører så meget, at vedkommende er motions-freak. I hvert fald har vedkommende fået indbygget det første fuldt fungerende fitness-center i et fly.
Sådan et kræver ikke kun god plads, når det bl.a. skal indeholde et løbebånd i fuld størrelse. Fly har det også med at rende ind i turbulenser, hvor det kan være farligt at benytte fitness- og body-building-redskaber.
Designerne fra Greenpoint vil ikke afsløre, hvad de har gjort, men de hævder, at det flyvende motions-center er sikkert at bruge i snart sat alt vejr.
Den flyvende super-yacht indeholder selvfølgelig også mange andre eksklusive ting i sin 57 meter lange kabine, der normalt har plads til 242 passagerer hos et flyselskab.
I den nye V-VIP indretning er Dreamlineren bl.a. udstyret med en luksuriøs suite med separat lounge og kontor:
De anvendte materialer er f.eks. italiensk Calacatta Borghini marmor og håndknyttede boucle tæpper gulvene samt amerikansk valnød på alle paneler.
Der er både et master-soveværelse og et separat gæsteværelse. Efter sigende skal Dreamlineren også være det eneste fly, som er godkendt med en væg i glas-mursten. Den adskiller soveværelse fra det rummelige bad.
Oveni kommer naturligvis køkken og opholds-/soverum for personalet ombord. Alle har stole og sofaer i håndsyet læder at sidde i.
Selve Boeing 787-8 Dreamliner flyet har en rækkevidde på 7.355 nautiske mil eller godt 13.600 kilometer. Desuden kan det holde sig i luften i 17 timer uden optankning.
Prisen på sådan en luksus-slæde med vinger på er hemmelig, men listeprisen på en Boeing 787 Dreamliner med normal indretning kan godt være 350 millioner dollars alene….
(Indledningsfoto til artiklen: Dylan T / Wikimedia)
………..
Skriv et svar