Der er en god grund til, at flyselskaberne har skærpet deres regler for transport at Li-ion batterier hos kunderne.
I dag må man f.eks. ikke lægge ekstra batterier i form af f.eks. powerbanks i en kuffert, der tjekkes ind og rejser med i flyets bagagerum.
Desuden skal kufferter med integreret batteri til opladning af f.eks. mobiltelefoner undervejs være indrettet, så batteriet kan pilles ud og tages med som håndbagage i flyets kabine.
Flyselskaberne mener nemlig, at der på den måde er en større chance for at opdage, hvis batteriet bliver overbelastet og bryder i brand.
Den slags episoder blev berømte og berygtede for nogle år siden, hvor Samsung havde varme-problemer med sine dyre Galaxy Note telefoner.
Flere af dem eksploderede eller brød i brand i passagerfly og skabte farlige situationer, der heldigvis altid blev mestret af snarrådigt kabine-personale med en ildslukker eller en spand vand.
Nu er problemet med de sarte Li-ion batterier dukket op igen. I hvert fald har der allerede været to episoder med batteri-brande i fly her i 2024.
Den seneste skete i onsdags i et Lufthansa rutefly fra Frankfurt til Porto i Portugal. Her kørte et powerbank batteri hos en passager varm og begyndte at udsende røg i kabinen.
Heldigvis skete der ikke mere, men passagererne i Lufthansa 1178 flyet fik mere dramatik undervejs, end de havde regnet med.
Da Airbus A321 maskinen landede i Porto, blev det modtaget af lufthavnens brandfolk, der kom buldrende ind i kabinen, straks efter at flyet havde sat hjulene i landingsbanens asfalt.
Igen havde det veltrænede kabine-personale klaret ærterne selv, men havde for en sikkerheds skyld rekvireret assistance fra det portugisiske brandværn.
Nu endte episoden med, at en stewardesse kunne overrække den nedkølede og i mellemtiden ufarlige batteri-enhed til en brandmand.
Som nævnt sørger defekte batterier og powerbanks gang på gang for problemer i lufttrafikken.
Så sent som i slutningen af februar brød en powerbank i brand ombord på et Airbus A320 fly fra Thai Air Asia.
Også her blev flykabinen fyldt med røg, inden besætningen fik slukket branden ved at lægge det over-ophedede batteri i en særlig sikkerheds-beholder, som mange flyselskaber medbringer nu om dage….
(Indledningsfoto til artiklen: Debraj Joy / Pexels)
Skriv et svar