(Opdateret) Skandalerne hos Boeing fortsætter, og det ser ud, som om situationen bliver værre og værre omkring USA’s store flyfabrik.
I dag kom det således frem, at Boeing er dumpet i 33 af 89 tests, som de amerikanske flysikkerheds-myndigheder FAA har gennemført. Det svarer til 40 procent!
De mange ekstra-tests har FAA krævet, efter at en ubrugt dør i et nyt Boeing 737 MAX-9 fly fra Alaska Airlines faldt af, mens flyet befandt sig i 5.000 meters højde.
Lykkeligvis kom ingen personer til skade ved episoden. Den viste sig senere at skyldes, at Boeing havde glemt at sætte fire bolte i døren, som skulle fastgøre den til resten af flyets skrog.
Dørpanelet kunne derfor rutsje frem og tilbage, indtil det til sidst brækkede af på Alaska Airlines Boeing’ens 154. flyvetur.
Efterfølgende tjek af flere hundrede andre Boeing 737 MAX-9 fly hos flere flyselskaber indeholdt masser af sjusk i samlinger, manglende fastgørelse af bolte osv.
Det var nærmest et mirakel, at ingen andre MAX-9 fly var involveret i en ulykke.
Da det langt fra var første gang, at Boeing var blevet taget i dårlig kvalitets-kontrol, krævede amerikanske politikere og Federal Aviation Administration (FAA) skulle ses grundigt efter i sømmene.
De første resultater fra denne undersøgelse er lækket nu ifølge den store amerikanske avis New York Times – og de er dybt foruroligende.
Boeing kunne ikke bestå 33 af 89 tests. Produktionen af de populære 737 MAX fly levede ikke op til FAA’s standarder for produktions-kvalitet og sikkerhed.
FAA undersøgte også Boeings underleverandør Spirit Aerosystems, der bl.a. fremstiller skroget til passagerflyene. Spirit dumpede i syv af 13 tests.
Undervejs opdagede FAA’s eksperter bl.a, at montører hos Spirit benyttede helt almindelig flydende sæbe fra et supermarked til at indbygge flyenes døre i stedet for det foreskrevne smøremiddel. Bagefter blev dørene tørret af med en køkkenklud.
I et andet tilfælde brugte montørerne et helt almindeligt kreditkort eller hotel-nøglekort for at tjekke, om en dørtætning var ok.
Ifølge ”New York Times” svarede Spirits talsmand Joe Buccino kun, at “virksomheden undersøger alle ikke-konformiteter på mulige forbedringer.”
Boeing har i første omgang ikke ønsket at kommentere de foruroligende testresultater, hvilket kan skyldes, at flyfabrikken i øjeblikket er i gang med en plan til forbedring af kvalitets-kontrollen.
Den blev Boeing pålagt at lave i slutningen af februar, og flyfabrikken har 90 dage til opgaven.
Også FAA’s europæiske pendant – EASA – er begyndt at blive nervøs på grund af de mange grimme historier. EASA har derfor sendt en egen delegation til Boeings store 737-fabrik i amerikanske Renton.
Samtidig truer EASA med at stoppe type-godkendelser af Boeing fly i EU. Hvis det sker, vil det være et hårdt slag mod de mange europæiske flyselskaber, der benytter nyere 737-modeller.
Disse skandaler er logisk nok begyndt at få Boeings kunder til at reagere. En af dem er USA’s største flyselskab United Airlines.
Her har man helt officielt henvendt sig til Boeings ærkerival Airbus for at købe flere A321neo maskiner, der konkurrerer direkte med Boeing 737 MAX-9 og den endnu ikke færdige og større MAX-10 version.
United har også stoppet ansættelser af nye piloter og kabine-personale, fordi Boeing på grund af skandalerne ikke kan levere det lovede antal 737 MAX fly….
(Indledningsfoto til artiklen: Boeing)
Skriv et svar