(Opdatering) Boeings mange kriser med sine passagerfly her i begyndelsen af 2024 sætter sig nu sine tydelige spor i det antal maskiner, som den amerikanske flygigant har kunnet levere til sine kunder.
Både i marts og i årets første tre måneder tilsammen ligger europæiske Airbus langt foran sine ærkerivaler fra USA.
I marts modtog flyselskaber verden over således 63 nye trafikfly. Det er over dobbelt så mange som hos Boeing, der stadig slås med kvalitets-problemer på sine 737 MAX maskiner.
Kigger man på hele første kvartal af i år har Airbus leveret 142 passager- og fragt-maskiner. Boeing nåede kun op på 89 fly, heraf de 29 i marts.De to plejer ellers at ligge tæt på hinanden.
Størst salg har Airbus i sine A320neo og A321neo modeller til de korte og mellemlange distancer. Dem kunne Airbus levere 116 styk af i januar, februar og marts, mens Boeing kun kom på 66 eksemplarer af den direkte konkurrent 737 MAX-8 og -9.
Airbus har sat sig som mål at producere 800 civile fly i 2024, så der bliver travlt i de kommende måneder. Samtidig har Airbus modtaget bestillinger på yderligere 170 maskiner, hvor Boeing måtte nøjes med 131.
Airbus oplever i øjeblikket, at flere hidtidige Boeing-kunder vil skifte mærke efter de mange skandaler, som har hvirvlet omkring den amerikanske fabrik.
Problemet er blot, at Airbus ganske enkelt er udsolgt flere år frem i tiden. Kun, hvis et eller flere flyselskaber vil udsætte deres planlagte leveringer, kan der blive huller til nye kunder.
Boeing har dog kunnet glæde sig over at producere 13 styk 787 Dreamliner maskiner til de lange ruter i årets første kvartal.
Til gengæld står produktionen af de ligeledes store Boeing 777 maskiner stille, fordi amerikanerne skal bruge kapaciteten til at løse problemerne med sine andre flytyper….
(Indledningsfoto af A321neo til artiklen: Airbus)
Skriv et svar