Forleden kunne det stor-københavnske s-tog fejre sin 90-års fødselsdag. En anledning, hvor de røde tog viste sig fra deres bedste side.
Dels kunne alle passagerer rejse gratis med s-tog på dagen. Dels afslørede s-toget, at det var mellem verdens mest punktlige bybaner.
96,5 procent af alle s-tog kom frem med mindre end tre minutters forsinkelse i årets første tre måneder. Her lyder kravet fra lovgivers side på 92.4 procent.
Fødselsdagen er også blevet fejret med nye og mere rolige farver på vægge og lofter, samtidig med at der er kommet ny polstring i sæderne.
De hårdt savnede destinations-skilte på siden af s-togene, som har været borte i flere år, er endnu ikke vendt tilbage i en ny LED-udgave. Men de skulle være ved at blive rullet ud.
Også DSB’s fjern- og regionaltog er kommet godt fra start her i 2024. Punktligheden nåede således op på 78,2 procent, hvilket er højere end de krævede 75 procent.
Det er flot, for årets første måneder har jo bl.a. indeholdt en snestorm. Ser man alene på februar og marts, kom 80 procent af DSB’s tog frem til tiden. Det er pænere end i samme tidsrum for et år siden.
Strækningen mellem Aarhus og Aalborg har DSB’s højeste punktlighed – på flotte 91,5 procent. På Sjælland klarer Kystbanen langs Øresund sig bedst med 82,1 procent tog til tiden.
Ifølge DSB skyldtes en tredjedel af alle forsinkelser signalfejl. Igen vil mange togpassagerer sige, for netop signalerne har drillet gang på gang i de senere år.
Banedanmark er i gang med at udskifte signal-systemerne strækning for strækning, så det vil nok tage sin tid, inden de kører med færre fejl end i dag.
Desværre er det en stakket frist, inden togforsinkelserne vender tilbage. Til forår og sommer genoptager Banedanmark nemlig en række spor-arbejder.
DSB forsøger at tilpasse sig ved at ændre i køreplanen, men det fungerer sjældent som meget andet end lapperier….
(Indledningsfoto til artiklen: Jens Hasse / Chili Foto)
Skriv et svar