Det er langt fra alle SAS’s hidtidige samarbejds-partnere, der er begejstrede for, at det skandinaviske flyselskab skifter ”alliance” i forbindelse med sin finansielle rekonstruktion og nye ejerskab.
Selvom SAS har travlt med at bedyre, at overgangen fra nu Star Alliance til Skyteam ikke vil betyde nævneværdigt meget for SAS Eurobonus medlemmer og deres opsamlede point, kan man allerede nu se, at vindene blæser anderledes.
SAS mister ganske enkelt sine gamle venner, og det tager nok et stykke tid, før flyselskabet får samme hjertelige forhold til nye som til de nuværende partnere a la Lufthansa, United, Swiss eller Turkish Airlines.
Nuværende SAS-kunder vil ikke længere kunne bruge de samme ”code-share” aftaler, hvor man bruger samme flybillet på tværs af to eller flere flyselskaber.
Det kan sagtens betyde mere besvær med at finde flyforbindelser, når man rejser meget i udlandet.
Desuden er det et spørgsmål, om kunde-programmer som Eurobonus vil glide problemfrit over i nye fra efteråret, når skiftet fra Star Alliance til Skyteam foregår officielt den 1. september.
SAS har meddelt, at man vil forsøge at opretholde eksisterende aftaler med en række Star Alliance medlemmer, men det er et spørgsmål, om det lykkes.
Senest har SAS’ tidligere tætte partner Lufthansa nemlig erklæret, at man vil afslutte samarbejdet. Fremover vil Lufthansa ikke længere arbejde sammen med SAS om ruter til og fra Skandinavien.
Nu bliver de to selskaber direkte konkurrenter, hvilket – ud fra et forbruger synspunkt – kan betyde flere ruter og formentlig også lavere billetpriser.
Andre Star Alliance medlemmer som Turkish Airlines, Air Canada, Swiss eller Austrian har opsagt deres code-share aftaler med SAS fra 1. september. Amerikanske United Airlines gør det allerede fra den 1. maj.
Helt modsat med det græske lavpris-selskab Aegean Airlines. Ifølge fagmediet Aeroroutes.com har grækerne netop forlænget deres billet-aftale med SAS.
Uanset hvad bliver udvalget mindre for SAS-kunder. Skyteam har nemlig færre medlemmer end Star Alliance.
To af dem er dog særligt interessante – især hvis man rejser meget til USA. Nye partnere er nemlig først og fremmest Delta Air Lines, der har hjemsted i verdens største lufthavn i Atlanta.
Interessant kan også være Virgin Atlantic, der ejes af den berømte multi-iværksætter Sir Richard Branson. Hans fly har mange gode ruter fra London til USA, Karibien og Indien.
Skiftet fra Star Alliance til Skyteam skyldes i øvrigt, at flyselskaberne KLM og Air France bliver med-ejere af SAS. En af deres krav for at spytte penge i det notorisk pengeknappe SAS var, at selskabet flyttede over i deres alliance….
(Indledningsfoto til artiklen: Theo Eilertsen Photography)
Skriv et svar