På onsdag den 1. maj hæver Tyskland sine skatter på flyrejser. Det er noget, som både turister, forretnings-rejsende, flyselskaber og rejsebureaer vil mærke.
De nye afgifter gælder kun fly, der letter fra en tysk lufthavn – ikke ankommende fly fra f.eks. Danmark.
Til gengæld skal de ekstra skatter betales, hvis man flyver indenrigs i Tyskland eller udenrigs fra en tysk lufthavn. Det vil også sige fra Tyskland til Danmark.
Billet-skatten øges med mellem 22,5 og 24,5 procent i forhold til de satser, som allerede fik et ordentligt nøk opad i 2020.
Fra 1. maj skal der således betales mellem 15,53 og 70,83 euro pr. flybillet – afhængig af slut-destinationen på ens flyrejse. Tidligere lå skatten på mellem 12,48 og 56,91 euro.
Flyrejser inden for Europa – f.eks. til Danmark – bliver de umiddelbart mindst ramte. Nemlig 15,53 euro i skat. På den anden side svarer det til en tre-dobling i afgift i forhold til 2019.
I EU kræver nu ni af 27 medlemslande billetskat på flyrejser. Tyskland er en af de dyreste på dette punkt.
Tyskerne bestemmer ikke direkte flyskatten efter den strækning, som passager-maskinen skal tilbagelægge for at nå sit rejsemål.
I stedet opdeles ruterne i tre kategorier, hvor Europa inclusive Tyrkiet, Storbritannien og Rusland hører til den laveste på 15,53 euro.
I næste kategori til 39,34 euro i skat ligger de fleste destinationer i Afrika, Mellemøsten og Asien. Det gælder f.eks. Dubai, Ægypten, Ethiopien eller Israel, hvor den nye flyskat lyder på 39,34 euro pr. billet med afgang fra Tyskland.
Endelig er der de helt lange inter-kontinentale flyvninger fra Tyskland til f.eks. USA, Sydamerika, Sydafrika, Thailand, Kina, Japan eller Australien. Her skal der lægges 70,83 euro oven i selve billetprisen….
(Indledningsfoto til artiklen: Arkin Si / Unsplash)
Skriv et svar