Det er ikke mange år siden, at kabine-personalet I de fleste flyselskaber – det var dengang, man godt måtte kalde dem stewardesser og stewarder – var klædt ret formelt i uniformer.
Det samme var piloterne. I hvert fald, når de optrådte uden for selve cockpittet. Mens de sad derude i spidsen af flyet – lukket inde bag en sikker dør – kunne de godt tage jakken af.
I de senere år er dress-coden blevet knap så stram hos en række flyselskaber:
Nu tillader nogle af dem, at kabine-personalet bærer tatoveringer og piercinger. De mandlige må også have længere hår og bære makeup.
Oveni kommer så, at flere og flere flyselskaber giver deres flyvende folk mere afslappede uniformer og sporty sneakers at gå i.
Seneste nye på den front er hollandske KLM, der fra den 6. maj giver sit personale tilladelse til at bære sportssko til deres uniform. Tilladelsen omfatter både kabinefolk, piloter og kunde-relateret personale i lufthavne.
De kan enten bære KLM’s egne nye sneakers designet af det hollandske mærke Filling Pieces. Eller de kan bruge deres egne sportssko, der dog skal overholde visse krav om design, farve og fremtoning.
KLM begrunder sin beslutning med, at flyselskabet gerne vil forbedre sin ansattes velbefindende i hverdagen. Ikke mindst deres ønske om at måtte gå i mere komfortabelt fodtøj.
KLM er langt fra en pionér på området, men der vil nok gå lang tid, inden flyselskaber med meget markante uniformer vil tillade sneakers som del af dem. Det er f.eks. Japan Airlines, Emirates eller Singapore Airlines.
Til gengæld har ellers ret stramme Lufthansa tilladt, at selskabets kabine-personale må gå i hvide eller sorte sneakers med ”luffe-logoet” på.
Rejsende kan sågar købe sportsskoene til sig selv online – sammen med rygsække og håndtasker i samme design.
Islandske PLAY har længe haft nogle af de mest afslappede uniformer blandt flyselskaber. Også Finnair indførte sneakers til sin ansatte i 2023.
Andre flyselskaber med sneakers på fødderne hos kabine-personalet er bl.a. Brussels Airlines, Virgin Atlantic og Aerolinas Argentinas….
(Indledningsfoto til artiklen: KLM)
Skriv et svar