(Opdateret) Det er ikke kun i katastrofe-film fra Hollywood, at disse meget specielle fly eksisterer.
De kom også i brug under 9-11 krisen i 2001.
Her befandt USA’s daværende præsident George W. Bush sig ombord på et af dem i de timer, da man endnu ikke vidste, hvor mange amerikanske skyskrabere, parlaments-bygninger og Pentagon var målet med de arabisk beordrede flystyrt.
Også Ruslands eneherskende præsident Vladimir Putin vides at have et såkaldt ”verdens-undergangs- eller dommedags-fly.”
Han benytter i øjeblikket fire ombyggede Ilyushin IL-80, men skal have bestilt et tilsvarende antal af den større og mere moderne Ilyushin IL-96 til formålet.
Formentlig indeholder de mere eller mindre det samme som de amerikanske og skal fungere som flyvende regeringskontor, hvis Moskva skulle blive angrebet af fjendtlige styrker.
USA’s nuværende fire fly til formålet fylder 50 i år, så de trænger nok til en fornyelse, selvom deres passagerer i skikkelse af præsidenten er meget ældre.
I hvert fald har det amerikanske forsvars-ministeriet netop undertegnet en kontrakt om køb af nye ”doomsday planes.”
De skal stå færdige senest i 2036 og koster den nette sum af 13 milliarder dollars. Det svarer til godt 92 milliarder danske kroner.
De nye skal afløse fire aldrende Boeing 747-200 maskiner, der blev bygget i 1974. De kaldes Boeing E-4 i deres militære udgave.
Maskinerne er opgraderet mange gange siden og skal gå på vingerne, når intet andet fungerer på jorden længere.
Et af dem står altid startklar på en militær flyveplads nær USA’s hovedstad Washington DC. Deraf kælenavnet ”dommedags-fly.”
USA’s luftvåben beskriver selv funktionen af Boeing E-4 Advanced Airborne Command Post (AACP) således på sin hjemmeside:’
”I tilfælde af en national nødsituation eller ødelæggelse af kommando- og kontrol-centre på jorden skal fly fungere som et i høj grad overlevelses-dygtigt kommando-, kontrol- og kommunikations-center i luften. Det skal lede i USA’s militær, afgive krigs-ordrer om nødvendigt og koordinere nøds-aktioner med civile myndigheder.”
Det bliver dog ikke Boeing eller et andet USA’s andre store flyfabrikanter, der skal levere de nye afløseren for de nuværende E-4B Nightwatch maskiner.
De har alle nægtet at bygge flyene til en fast pris. Det er alt for risikabelt med en tidsramme på 12 år, hvor der kan komme mange stigninger på reservedele, elektronisk udstyr, inflation osv.
I stedet har den udadtil ret ukendte våbenfabrikant Sierra Nevada Corporation fået kontrakten, der mere præcist lyder på 13.080.890.647 dollars.
Pentagon tilføjer, at de nye E-4 maskiner skal basere på et civilt passager- eller fragtfly.
Det eneste realistiske synes at være Boeings seneste Jumbo-udgave 747-800, som ellers er gået ud af produktion.
Sierra Nevada kommer til at modificere jumbo’en kraftigt både udvendigt og indvendigt, så den næppe kommer til at ligne dens civile fætter særlig meget. Se artiklens indledningsfoto.
Man må heller ikke forveksle E-4 Nightwatch med den amerikanske præsidents meget mere berømte Air Force One. De er helt anderledes luksuriøst indrettet og dækker et repræsentativt formål.
Indendørs fungerer dommedags-flyet som et slags mini-Pentagon. Det er i tre etager og delt op i seks hoved-afsnit. Blandt dem er kontorer, opholds- og soverum med etagesenge.
E-4 Nightwatch får en hyper-moderne, flyvende kommando-central og aflytnings-sikre mødelokaler med store videoskærme, hvor de ombord-værende kan danne sig et billede af verdens-situationen og holde kontakt med tropper på jorden, NATO-allierede osv.
Op til 111 personer skal finde plads i en E-4 Nightwatch, hvor mindst én af de formentlig fire fly altid vil stå startklar døgnet rundt i nærheden af den amerikanske hovedstad Washington DC.
Den mest kendte passager er USA’s siddende præsident, de vigtigste ministre og den amerikanske militære topledelse. Flyet kan holde sig på vingerne i meget lang tid, fordi det kan tankes op i luften.
Masser af antenner får E-4 til at ligne et flyvende pindsvin, men de er nødvendige for at opretholde talrige sikre forbindelses-linier samt diverse radar systemer.
Flyet skal også indeholde raket-afværgelses-systemer og være stærkt pansret. Det skal således kunne overleve både radio-aktiv regn og elektro-magnetiske angreb….
(Indledningsfoto til artiklen: Sierra Nevada Corporation)
Skriv et svar