Jeg har flere gange her på bloggen slået på tromme for, at danskerne burde få flere internationale togforbindelser.
Ikke mindst i disse tider, hvor diskussionen kører om mere klima-rigtige transport-former end rutefly.
Som situationen er lige nu, ligger Danmark sådan lidt halv-isoleret i udkanten af Europa, mens landene sydpå ruller den ene nye internationale toglinie ud efter den hinanden.
Desuden har fortidens nattog fået et comeback i f.eks. Tyskland, Østrig, Schweiz og Italien, så folk kan stige på toget om aftenen, sove undervejs og stige udhvilet næste morgen i den anden storby, de vil besøge.
DSB tilbyder i øjeblikket kun udenlandske togruter til Hamborg og Stockholm, hvilket sker i samarbejde med tyske DB og svenske SJ.
Et enkelt alternativ er kommet med private svenske Snälltoget, der i morgen torsdag den 16. maj åbner en billigrute mellem København og Stockholm.
I juni 2025 kunne det se ud, som om danskerne også får en rute fra København til Amsterdam. Den skal håndteres af det nye hollandske togselskab GoVolta.
København skal være del af et europæiske netværk af private toglinier, der skal forbinde Amsterdam med bl.a. Berlin, Paris og Basel i Schweiz.
Der bliver tale om et dagtog hver dag, og turen mellem Københavns Hovedbanegård og Amsterdam Centraal skal tage 11 timer.
Det er måske ikke vildt hurtigt, men fordelen er, at man ikke skal skifte tog mindst to gange undervejs, sådan som en togtur fra Danmark til Holland kræver i dag. Desuden skal togbilletterne være lavpris.
GoVolta vil udelukkende bruge elektrisk drevne lokomotiver, og hver togstamme skal have plads til 800 siddepladser.
Det nye private togselskab kommer dermed i direkte konkurrence med danske DSB, der har planer om at forlænge sit nuværende Hamborg-tog til Amsterdam i samarbejde med tyske DB og hollandske NS.
DSB’s fremtidige København til Amsterdam linie kommer dog tidligst på skinner i 2026. Desuden bliver billetterne nok også noget dyrere end hos GoVolta.
Bag GoVolta står det hollandske rejsebureau FlyWise, der godt kan lide at bruge store armbevægelser.
Således var det planen at åbne en første rute mellem Amsterdam og Berlin her i sommer, men den er foreløbig udsat til april 2025. Tidligere planer om direkte tog til Paris ser også ud til at være droppet.
Priserne på Berlin ruten skal angiveligt ligge helt ned til 10 euro eller 75 kroner inklusive et styk håndbagage og en hånd- eller laptop-taske. Kufferter og plads-reservationer skal der betales ekstra for.
Hvis det prisniveau holder, bliver det meget billigt at tage toget fra København til Amsterdam fra næste år.
FlyWise har tidligere forsøgt sig med et andet togselskab – GreenCityTrip. Ifølge det hollandske fagmedie ”Treinreiziger.nl” måtte det dog skære ned ret hurtigt efter uenighed med en underleverandør, der stod for lokomotiver og togvogne.
Med GoVolta vil FlyWise stå for det hele selv. Det lyder spændende, men lad os se om drømmene bliver en realitet. Flere andre private togprojekter ude i Europa er aldrig kommet i gang efter deres ambitiøse lancering….
(Indledningsfoto til artiklen: GreenCityTrip / Facebook)
Skriv et svar