Mange flyselskaber har for vane at hæve deres priser i sommer-månederne, hvor efterspørgslen efter billetter normalt er størst.
Det gælder også for Europas største lavpris-selskab Ryanair, der dog ikke tror, at det vil ske i år.
Ryanairs ellers meget stortalende topchef Michael O’Leary var ret lavmælt i forbindelse med selskabets regnskabs-aflæggelse i dag mandag:
Han regnede kun med, at Ryanairs priser denne sommer vil stige til samme niveau som for et år siden. Muligvis kan det også blive nødvendigt med prisfald for at få fyldt flyene.
Ryanair er dermed mindre optimistisk end ærkerivalen easyJet, der lige før pinse meldte ud, at man venter en sommer med rekord-omsætning.
Regnskabs-aflæggelsen i dag afslørede samtidig, at Ryanair har tjent mange penge på at hæve sine billetpriser markant i de seneste år. Med 21 procent i gennemsnit i de seneste 12 måneder.
Det næsten fordoblede Ryanairs netto-overskud til 1,9 milliard euro, mens omsætningen steg med 11 procent til 11,38 milliarder euro eller knap 85 mia. danske kroner.
De mange penge kom fra knap 184 millioner passagerer – 23 procent flere end før Corona pandemien.
Om alt går vel – og som planlagt – vil Ryanair i det næste år vokse til mellem 198 og 300 million flyrejsende.
Ryanairs helt store udfordring ligger dog ikke i højere billetpriser. Dem er publikum ret lige glade med, viser den fortsat store tilstrømning af passagerer.
De ligger snarere hos Boeing og de mange fly 737-MAX fly, som Ryanair fortsat mangler at få leveret på grund af Boeings store produktions- og kvalitets-problemer.
Den irske-lavpris-kæmpe håber fortsat på at nå op på i alt 158 jetfly fra MAX-familien inden udgangen af juli. Det ville være 23 færre end aftalt.
De manglende fly-leveringer har allerede for flere måneder siden medført, at Ryanair både har lukket ruter og stoppet planlagte åbning af nye.
Helt anderledes optimistisk ser det ud hos easyJet, der ikke har vanskeligheder med at få leveret sine bestilte A320 og A321 varianter hos Boeing-konkurrenten Airbus.
easyJet har et andet regnskabsår end Ryanair. Derfor viste easyJet kun tal for første halvår frem til udgangen af marts. De viste en omsætnings-fremgang på 22 procent til 3,3 milliarder engelske pund. Passagertallet voksede med 11 procent til 36,7 millioner….
(Indledningsfoto til artiklen: Markus Winkler / Pexels)
Skriv et svar