Selvfølgelig er det da et stort fremskridt, at mange flypassagerer i dag har fået deres egen skærm foran sig til at se tv, film og spil på. Nogle af dem har sågar internet-forbindelse.
Desværre er skærmene fortsat små, og de sidder kun i fly på længere ruter. Desuden skal man flyve på Business eller First Class for at få lov til at kigge på de gode skærme med fin opløsning og billed-kvalitet.
Hvis det står til den japanske tv-gigant Panasonic og den amerikanske flysæde-specialist Collins Aerospace skal det snart ændre sig.
Når man har store skærme stående hjemme i stuen og på kontorets skrivebord, skal man selvfølgelig også have den mulighed, når man er ude at flyve.
På den netop afholdte 2024 Aircraft Interior Expo i Hamborg viste Collins og Panasonic Avionics deres fælles bud på fremtidens Business Class sæde.
Måske skal man kalde det Business kabine, for passageren får et helt aflukke for sig selv med sæde, der kan klappes ud som seng i fuld længde.
Det er der ikke så meget nyt i. Den slags byder især asiatiske og mellem-østlige flyselskaber allerede på.
Det vildt opsigtsvækkende er, at hele væggen over for sædet er optaget af en stor 45 graders buet skærm.
Det ser nærmest ud, som om man bliver suget ind i det såkaldte Maya display, der fremstilles af en ny type OLED-panel med 4K billed-opløsning.
Maya konceptet er trådløst styret på alle leder og kanter. Sædets hældning, tv-kanaler, belysning i kabinen, varme og kulde. Meget mere end, man normalt kan i et rutefly.
Enten fra den rejsendes egen smartphone og app eller en fjernbetjening, der ligger klar ved hvert Business Class sæde.
Naturligvis kan den rejsendes eget udstyr integreres med Maya, og indholdet fra smartphone, tablet, laptop eller håndholdt spillekonsol sendes op på den gigantiske skærm.
Hovedtelefoner kan man godt glemme alt om. De er for trættende at have på i flere timer ad gangen. I stedet vil Panasonic indbygge højttalere med støjreduktion i flysædets hovedpude.
Collins og Panasonic sørger samtidig for, at alle ting i de nye Maya Business Class sæder og aflukker er så grønne og bæredygtige som muligt.
Alle dele indeholder således plante-baserede materialer. Hoved-bestanddelen er den nyudviklede STARLight struktur af komposit-stof, der næsten udelukkende er fremstillet via genbrug.
Eneste ulempe er, at Maya kun er et koncept. Collins og Panasonic kan ikke sige noget om, hvornår de første Maya suiter bliver indbygget i de første rutefly – og hvilket flyselskab der får æren….
(Indledningsfoto til artiklen: Panasonic Avionics)
Skriv et svar