Under Corona pandemien krævede hundrede-tusinder af passagerer penge tilbage fra flyrejser, der var blevet aflyst.
Mange af dem måtte vente i månedsvis, inden de fik svar eller erstatning for deres ikke-benyttede flybilletter.
Flodbølgen af erstatnings-sager overbelastede nemlig kunde-service hos mange flyselskaber. Hos nogle i urimelig lang tid.
Nu har tre af dem fået store million-bøder af de amerikanske luftfarts-myndigheder for deres sløve reaktion på deres kunders henvendelser.
Tyske Lufthansa skal betale 1,1 million dollar for at være for længe om at betale 775 millioner dollars tilbage til sine amerikanske passagerer, der aldrig kom afsted.
Hos hollandske KLM er bøden endnu højere – nemlig 113,3 millioner dollars svarende til ca.795 millioner danske kroner.
Det tredje internationale flyselskab, som bliver straffet med en bøde, er South African Airways. Her må sydafrikanerne aflevere 300.000 dollars.
De høje bøder skal ses i sammenhæng med, at den amerikanske Biden-regering vil styrke passagerernes rettigheder i forhold til forsinkelser og aflysninger.
Flyselskaberne skal således forpligtes til automatisk at betale kompensationer og erstatninger til de berørte rejsende.
I Europa har vi de såkaldte paragraf 261 rettigheder fra EU. De kræver dog, at passagerer selv manuelt gør deres krav gældende over for flyselskaberne eller henter hjælp til det hos jurister.
Lufthansa, KLM og South African Airways har i øvrigt lovet FAA, at de fremover vil behandle kunde-henvendelser om forsinkelser og aflysninger meget hurtigere….
(Indledningsfoto til artiklen: Bernd Dittrich / Unsplash)
Skriv et svar