Når folk er på ferie i udlandet, er der rigtigt mange af dem, som foretrækker at bevæge sig rundt til fods frem for at benytte bus, taxi eller en lejet personbil. De er enten overfyldt, for dyre, eller det er for svært at finde en p-plads.
Mange byer reklamerer med, at de er specielt cykel- eller bilist-venlige. Meget færre fortæller, at de er super for fodgængere.
Derfor har det engelske finans-magasin ”The Economist” tjekket 794 byer verden over for at finde dem, der er allerbedst at opleve til fods.
Analysen afslører, at mindre byer typisk har flere fodgængere. Sikkert også, fordi afstandene her er kortere end i storbyer. Desuden spiller indbyggernes løn-niveau en rolle:
Hvis den gennemsnitlige indkomst i en by bliver fordoblet, betyder det 37 procent flere bilture.
Det første, man studser over i den nye rapport fra ”The Economist” er, at næsten alle byer i Top-20 er ukendte.
Kun meget få af de berømte storbyer eller turist-magneter. Forklaringen er nok, at de britiske analytikere har målt på byer med flest fodgængere.
Derfor skal man jo nok være lidt fanatisk fodgænger for at bruge denne hitliste som guide til ens næste ferie.
På den anden side: Verdens førende fodgængerby – havnebyen Quelimane i Mozambique, er også kendt som Afrikas førende cyklistby.
Quelimane var således den første større by i Afrika med en cykelsti. Desuden betragtes bilkørsel generelt som et privilegie og status-symbol i det fattige land.
Her er så verdens 20 mest fodgænger-venlige byer ifølge ”The Economist”. Der er ingen i Danmark:
- Quelimane i Mozambique
- Peja i Kosovo
- Utrecht i Holland
- Shkoder i Albanien
- Granollers i Spanien
- Houten i Holland
- Vitoria-Gasteiz i Spanien
- Bilbao i Spanien
- Leon i Spanien
- Freiburg i Schweiz
- Freiburg i Tyskland
- Lundenburg i Tjekkiet
- Münster i Tyskland
- Bolzano i Italien
- Plewen i Bulgarien
- Dhaka i Bangladesh
- Konstanz i Tyskland
- Greifswald i Tyskland
- Visakhapatnam i Indien
- Addis Abeba i Ethiopien
(Indledningsfoto til artiklen: Robert Tjalondo / Unsplash)
Skriv et svar