Flere og flere flyselskaber accepterer, at det måske ikke altid er den bedste løsning at tage flyet. I nogle tilfælde kan det både være billigere og mere klimarigtigt at køre i tog.
I den overbevisning støttede den tyske regering for et par år siden, at Lufthansa og togselskabet Deutsche Bahn skulle arbejde meget mere sammen. I stedet for som hidtil at betragte hinanden som fjender.
Det kom der en række direkte lyntogs-linier mellem flere tyske storbyer ud af, og flere skal komme.
Linierne skal bruges som ”feedere” for Lufthansa og afløse tidligere indenrigs flyruter. I den forbindelse sørger tyskerne så for, at der bliver ført jernbanespor helt ud til de vigtigste lufthavne som f.eks. Münchens.
Nu har Air France og KLM fået smag for samme idé. De opretter et nyt AIR & RAIL initiativ, som i første omgang skal fungere i tyske lufthavne.
Air France-KLM har allerede tilsvarende AIR & RAIL ordninger i Charles de Gaulle lufthavnen i Paris, i Schiphol i Amsterdam og i Bruxelles’ lufthavn. Næste i rækken bliver Schweiz med lufthavnene i Zürich og Basel.
Fra starten vil de kombinerede tog- og flybilletter i Tyskland udelukkende blive tilbudt gennem udvalgte rejsebureauer. Bliver AIR & RAIL en succes, vil Air France-KLM udvide antallet af salgssteder.
Rejsende kan i princippet stige på toget på alle Tysklands banegårde med deres kombinerede tog/fly billet. Det samme gælder alle de tyske lufthavne, hvor Air France og/eller KLM har flyruter.
Air France-KLM’s amerikanske partner i Skyteam alliancen deltager også i det nye tog-initiativ. Det vil i givet fald være via lufthavnene i Frankfurt, München, Berlin og Stuttgart.
Fra den 1. september bliver SAS også medlem af Skyteam og får samtidig Air France-KLM som medejer.
Det bliver spændende at se, om SAS så også hopper med i AIR & RAIL. Rigtigt mange danskere er jo på rejse i Tyskland, hvor initiativet ruller ud som første land….
(Indledningsfoto til artiklen: Air France-KLM)
Skriv et svar