Det kan være fristende at købe moderigtige solbriller til kun få kroner, når man shopper online eller på det lokale marked tæt på stranden ved sit ferie-rejsemål.
De ser jo coole ud og ligner ofte de dyre solbrille mærker til forveksling. Prisen er bare meget, meget lavere.
Men blot fordi glassene er farvede og designet flot, beskytter solbrillerne ikke nødvendigvis mod solens UV-stråler. Det har man udelukkende en garanti for, hvis brillerne er forsynet med et CE- eller UV-mærke.
84 procent af danskerne kender ikke de to mærker eller deres betydning, og omkring halvdelen er ikke klar over, om deres senest indkøbte solbriller bærer mærkerne.
Heller ikke når det gælder beskyttelse af børnenes øjne mod solens stråler.
Det viser en ny undersøgelse, som analyse-firmaet Voxmeter har lavet for brillekæden Louis Nielsen her i juni 2024.
Kun 17 procent af os kigger efter mærkerne, når vi køber solbriller – viser en ny undersøgelse.
UV-beskyttelsen ligger som et filter på solbrille-glasset, men kan ikke ses med det blotte øje. Hverken, når man står med brillen i hånden eller kigger på dem på en hjemmeside.
”Solbriller uden UV-filter svarer lidt til at bruge solcreme uden solfaktor. De giver falsk tryghed,” forklarer Pernille Lindhardt Steiness. Hun er optisk fagekspert hos Louis Nielsen.
Det mørke glas uden UV-filter får pupillerne til at udvide sig. Dermed får solens stråler faktisk mere adgang til nethinden, end hvis vi ikke bruger solbriller,” fortsætter hun.
Det kan give skader på lang sigt som f.eks grå stær, der opstår tidligere, end den ellers ville have gjort.
CE- og UV400-mærkerne er derfor brille-fabrikanternes garanti for, at deres solbrille er sikre at bære. Desuden viser mærkerne, at brillerne lever op til EU’s krav til UV-beskyttelse.
I sommerferien i sydens sol og særligt ved vandet, hvor solens stråler reflekteres, er det særligt vigtigt at beskytte både sine egne og børnenes øjne med certificerede solbriller.
”Børn tilbringer mere tid udendørs og har større pupiller end voksne. Derfor får de mere sollys ind i øjnene. Så er det ekstra vigtigt at beskytte øjnene med solbrille, der har UV-beskyttelse,” understreger Pernille Lindhardt Steiness.
Her er nogle fakta om danskere og solbriller
- 59,2 procent af voksne danskere bruger solbriller dagligt eller flere gange om ugen i sommer-månederne.
- 39,5 procent af børn fra spæd til 18 år bruger solbriller dagligt eller flere gange om ugen i sommer-månederne.
- 17,4 procent går bevidst efter solbriller med CE- eller UV400-mærket, når de køber solbriller.
- 84 procent kender ikke CE- eller UV400-mærket på solbriller eller ved ikke, hvad de står for.
- Når danskere køber online, er det især tøj, sko og accessoires. Solbriller hører til sidstnævnte kategori. Ifølge Danmarks Statistik bestilte 69 procent varer af denne type i 2022….
(Indledningsfoto til artiklen: Louis Nielsen / stockfoto)
Skriv et svar