Flere og flere flyselskaber løsner deres dress codes for personale i f.eks. fly-kabiner eller ved diskene med kunde-kontakt.
Senest har SAS pr. 1. juli åbnet for, at personalet må vise, at de har tatoveringer. Desuden må de nu gå i sneakers til deres uniform.
Opdateringen af de ensartede retningslinjer er en del af flyselskabets ”løbende forpligtelse til at skabe et moderne, inkluderende og imødekommende miljø for alle,” skriver SAS på sin Facebook-profil.
”Ved yderligere at omfavne individualitet og komfort blandt vores medarbejdere, sigter vi på at forbedre den overordnede oplevelse og sikre, at alle føler sig værdsatte og velkomne”, fortsætter det skandinaviske flyselskab.
Mange ord for blot at forklare, at SAS nok føler sig lidt presset til følge trenden hos mange andre flyselskaber.
Tatoveringer og piercinger er i dag så udbredte hos yngre mennesker, at SAS formentlig ville få problemer med at rekruttere nye folk, hvis det fortsat var forbudt.
SAS har dog ikke haft forbudt tattoos. De skulle bare være dækket fuldstændig af jakker, bukser, skjorter og mørke strømpebukser, når personen var på arbejde.
Det er ikke længere nødvendigt nu, demonstrerer SAS med en række billeder, hvor ansatte viser deres krops-pynt frem.
SAS har sikkert også taget beslutningen for at appellere mere til et yngre publikum der trods alt er flyselskabets fremtidige kunder.
At være betragtet som gammeldags, reaktiv og lukket er uncool i en tidsalder, hvor meninger dannes lynhurtigt i sociale medier.
Heroppe i det nordlige Europa er det islandske lavpris-selskab PLAY nok det mest tydelige eksempel på den mere frigjorte stil. PLAY’s knaldrøde uniformer omfatter både tatoveringer og hvide sneakers.
Lufthansas lavpris-datter har også åbnet for den mere afslappede stil. Det samme har det engelske flyselskab Virgin Atlantic, der er utraditionel på mange måder.
Også KLM fra Holland opdaterede for nylig sine uniforms-krav, så de bl.a. kunne indeholde sneakers og tattoos.
Air New Zealand var vist det første større flyselskab, som tillod tattoos og sneakers. Andre asiatiske selskaber gør det næppe.
Jeg kunne f.eks. svært forestille mig, at Singapore Airlines ændrede meget på sine uniformer. Det kvindelige kabine-personale går i traditionelle lange kjoler, der ligesom hører med til flyselskabets bevidst eksotiske og nationalt fremvisende image.
SAS nævner ikke umiddelbart, om der er nogen begrænsninger for r personalets kreativitet med hensyn til personlig fremtræden på jobbet, men det er der jo nok.
Mon ikke personalet kun på bruge sneakers i sorte eller mørke farver, så de matcher flyselskabets mørkeblå uniformer
Derudover kan muligheden for at skifte fra traditionelle flade sko til sneakers også være mere end en modetrend.
Kabine-personale i flyene arbejder ofte i mange timer – og stående det meste af tiden. Da må det et sundheds-mæssigt fremskridt, at man må skifte til et mere komfortabelt fodtøj….
(Indledningsfoto til artiklen: SAS)
Skriv et svar