Konkurrence-myndigheder hos EU i Bruxelles får Lufthansa som stamkunde.
Knap har den tyske luftfarts-gigant fået grønt lys fra EU til at overtage det kriseramte italienske flyselskab ITA, før Lufthansa melder ud, at man har den næste overtagelses-kandidat på vej.
Denne gang drejer det sig om det statslige flyselskab i Portugal – TAP Air – som regeringen i Lissabon gerne vil privatisere.
”Lufthansa skal blive større internationalt. Det kan ikke længere ske ved at vokse organisk, men kun via opkøb,” siger Lufthansas topchef Carsten Spohr i dag til den højt respekterede tyske avis Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).
Han tilføjer, at Lufthansa nu vil kigge intensivt på privatiseringen af TAP i Portugal.
TAP er specialist i ruter mellem Europa og Sydamerika. Et område, hvor de fleste andre flyselskaber i Europa står svagt – inklusive Lufthansa.
Tyskerne bliver imidlertid ikke ene om at banke på døren i Lissabon. Også IAG med British Airways og Iberia samt Air France-KLM ventes at gå på friers-fødder hos TAP.
Hvor Lufthansa nu har placeret sig stærkt i Italien ved overtagelsen af ITA, har Air France-KLM markeret sig i Nordeuropa ved at overtage 19 procent af ejerskabet i SAS.
Lufthansas topchef siger også til FAZ, at europæisk luftfart ganske enkelt er nød til at gennemgå en konsolidering, hvis den skal kunne klare sig mod den voksende konkurrence fra gigantiske flyselskaber i USA og Kina.
Tyskerne er allerede i fuld gang. Ud over Lufthansa selv består koncernen i dag af bl.a. Eurowings i Tyskland, Austrian i Østrig, Swiss i Italien, ITA i Italien, Brussels Airlines i Belgien og Air Dolomiti i Italien….
(Indledningsfoto til artiklen: Fabian Joy)
Skriv et svar