Norske Hurtigruten er det krydstogt-selskab, hvis skibe forurener mindst.
Andenpladsen blandt de klima-mæssigt reneste krydstogter, finder man også i Norge – nemlig hos rederiet Havila.
På tredjepladsen dukker Hurtigrute minsandten op igen. Denne gang med søster-selskabet Hurtigruten Expeditions, hvis skibe færdes over det meste af kloden. Hurtigrutens egne holder sig til Norge.
Den årlige rating af krydstogt-rederiernes anstrengelser for at blive mere bæredygtige og mindre belastende for hav og luft kommer fra den tyske miljø-organisation NABU – Naturschutzbund Deutschland.
NABU understreger, at selv de rederier, der ligger helt i top i sammenligningen, ikke tilbyder ét eneste krydstogt helt uden belastning af klima og omverden.
At nordmændene topper årets hitliste skyldes, at de har været hurtigere og dygtigere til at indføre nye teknologiske tiltag til forurenings-sænkning end andre rederier.
På fjerdepladsen lander det første af de store krydstogt-rederier – nemlig tyske Mein Schiff, der er en del af TUI koncernen. Lige efter følger så franske Ponant og tyske AIDA.
Størst ros får Mein Schiffs kommende Relax skib, der går i rute fra foråret 2025. Mein Schiff Relax kan udelukkende sejle på flydende naturgas (LNG) eller den meget renere grønne metanol.
”De positive tiltag må ikke dække over, at krydstogt branchen fortsætter med at forurene,” siger Daniel Rieger. Han er NABU’s specialist i klima- og miljø-politik.
Han tilføjer, at krydstogt-skibes anvendelse af beskidte fossile brændstoffer, CO2 og metan opheder klimaet. Svovl, kvælstof-ilte og sod belaster ikke kun verden, men også menneskers sundhed.
”Nu må det snart være på tide, at rederierne erstatter de mange flotte ord med reelle forbedringer. De skal sætte kursen mod klima-neutralitet og miljø-venlighed,” understreger Daniel Rieger.
NABU’s årlige rangliste over krydstogt-rederiers indsats for klimaet er blevet beskyldt for at være for svært forståelig.
Derfor er NABU i år skiftet til et nyt system, der klart angiver, for hvilke ting et rederi får sine point.
Desuden optræder flere rederier kun under deres koncern-navne – ikke de mærker, som folk køber deres billetter til.
NABU’s karakter-givning omfatter følgende punkter:
- Klima-strategi
- Opfyldelse af Paris-aftalen
- Klima-neutrale nybygninger
- Hvornår er hele flåden klima-neutral
- Klima-tiltag
- Stop for anvendelse af tung fuel olie
- Landstrøms installation
- Kvælstof katalysatorer
- Sod-partikel filtre
Indledningsfoto til artiklen: Stefan Prell / NABU)
Skriv et svar