Man kan måle et flyselskabs kvalitet på mange forskellige måder.
De fleste gør det på ting som service ombord, priser, antal forsinkelser, mad-servering eller komfort i de forskellige klasser i flyet.
Den tyske forbruger-portal for passager-rettigheder Flightright gør det på en lidt anderledes måde.
Her har man sammenlignet de 20 største flyselskaber i Europa på deres punktlighed og pålidelighed, bruger-popularitet og betalings-adfærd, når passagerer skal have penge tilbage i forbindelse med f.eks. forsinkelser, aflysninger og over-booking af fly.
Det har Flightright gjort ved at stille de tre spørgsmål:
- Hvilke flyselskaber har oftest forsinkelser eller aflyser flest afgange?
- Hvilke flyselskaber er hurtigst og mest fleksible, når de skal kompensere passagerer?
- Hvordan bedømmer passagerer flyselskabernes kunde-service?
Flightright har heller ikke – som normalt – offentliggjort de 10 bedste flyselskaber, men de 10 værste. Det mener analytikerne er mere relevant for publikum.
Målingerne er foretaget i perioden fra den 1. januar til 30. juni 2024. I hver af de tre kategorier blev der uddelt mellem ét og fem point, hvor ét er det dårligste. Alle tre talte lige meget i den endelig udregning af score.
Resultatet vil måske ikke overraske de rejsende, der selv har haft dårlige erfaringer med de nævnte flyselskaber.
På den anden side rummer Flightrights Top-10 over Europas dårligste flere kendte flyselskaber, der plejer at placere sig bedre i andre sammenligninger, hvor fokus ligger på andre vurderings-kriterier:
- British Airways – 2,09 i score
- Lufthansa – 2,10
- Aer Lingus – 2,30
- KLM – 2,38
- Turkish Airlines -2,52
- Air Dolomiti – 2,52
- Wizz Air – 2,60
- Vueling – 2,61
- Swiss Air – 2,63
- Ryanair – 2,65
(Indledningsfoto til artiklen: Nick Fewings / Unsplash)
Skriv et svar