I gamle dage var livet meget lettere.
Som flyrejsende kunne man vælge mellem billetter på økonomi-klasse – også kaldet ”Monkey Class” – på Business eller First Class.
For de fleste er Economy og Business det mest relevante. Også fordi flyselskaber til og fra Danmark kun sjældent tilbyder første klasse.
Problemet kommer så, fordi mange flyselskaber opererer med flere niveauer af Economy, som det kan være lidt svært at finde rundt i.
Forskellene ligger som regel i, hvor meget bagage man må tage med. I den laveste ”Basic Economy” må man ikke engang tage en kabinekuffert med gratis.
Den slags kender de fleste fra lavpris-selskaberne, der allerede for mange år siden indførte Basic Economy som deres standard.
Den omfatter typisk begrænset bagage, intet sædevalg, begrænsede muligheder for at skifte billet, dårlig, nul eller få point at optjene samt dårlig service ombord.
I de seneste par år har flere full-service flyselskabet ladet sig inspirere af lavpris-rivalerne og har indført skrabede Economy billetter.
I alle disse sammenhænge har hovedargumentet været prisen. Flybilletterne skulle presses ned for at kunne konkurrere med Ryanair, Wizz Air og de andre ultra-billige selskaber.
Samtidig skabte flere flyselskaber så yderligere forvirring ved at presse en Premier Economy klasse ind mellem økonomi og business. Hos SAS hedder den f.eks. Plus.
Premier Economy giver som regel mere benplads og bedre servering end nede på de billigste rækker, uden at betjeningen kommer op på niveau med Business Class.
Nu kunne det imidlertid se ud, som om bizz-rejsende skal vænne sig til flere niveauer. Ligesom nede på Economy kommer der også en Basic Business.
De første flyselskaber har indført dem uden at reklamere voldsomt meget for muligheden:
Blandt dem er Lufthansa med “Business Saver”, Finnair med ”Business Light”, Emirates med ”Special Business Class”, Air France-KLM med ”Business Light” og Qatar Airways med ”Business Lite.”
Også Delta Air Lines rumsterer med ideen om en Basic Business. I givet fald bliver Delta det første af de store amerikanske flyselskaber, som kaster sig ud i projektet.
Den grundlæggende idé med en ”skrabet” Business Class er, at passageren kun køber retten til et godt bizz-sæde ombord på flyet.
Til gengæld er adgang til lounger, ekstra bagage eller frit sædevalg ikke længere med i den lavere pris på Business Class. Dem skal man betale for oveni.
Da billetpriser bliver mere og mere vigtige for flyrejsende, kan det sagtens være, at Basic Business bliver det næste store hit i luftfarten. Vi må se i den kommende tid….
(Indledningsfoto til artiklen: Mohammad Arrahmanur / Unsplash)
Skriv et svar