Mennesker holder ikke op med at rejse med fly, sådan som de gjorde en kort overgang, da svenske Greta Thunberg fik succes med sin ”flyskam” kampagne.
Den skulle lokke eller snarere tvinge folk til at skifte fra stærkt forurenende jetfly og over i elektrisk drevne tog.
Kampagnen virkede i et stykke tid, hvor mange virksomheder og den offentlige sektor tog deres rejse-strategier op til fornuftig overvejelse.
Efter Coronavirker det, som om det meste af den grønne trend er slidt af. Vi flyver lige så meget som før pandemien.
I de kommende år og årtier vil lufttrafikken blive øget yderligere.
Også, selvom de mange ideer med elektriske og brint-drevne fly, som bevæger sig næsten uden at forurene, ikke er kommet meget længere end til prototype-stadiet.
Den amerikanske flygigant Boeing spår således, at der frem til 2043 skal bygges 43.975 nye passagerfly, hvis markedets behov skal dækkes.
Langt de fleste – 76 procent eller 33.380 – af maskinerne hører til kategorien kort- og mellem-distancefly.
Det er det område, som primært dækkes af Boeings 737 MAX maskiner og Airbus’ A320 familie med A319, A320 og A321 varianterne.
Netop disse fly er også dér, vi vil se den største udvikling i kabinernes indretning – og dét bliver ikke nødvendigvis til passagerernes fordel.
Flyselskaber og flyfabrikanter vil nemlig forsøge at proppe endnu flere mennesker ind i disse maskiners i forvejen pressede skrog.
Lad os først se udviklingen rent historisk:
I 2003 fløj en (kommerciel) passagerjet med i gennemsnit 138 sæder ombord. Dengang var der god benplads til alle.
20 år efter var sædetallet øget til 169, og i 2043 spår Boeing flyene til at have i snit 190 passagerer ombord.
Selvfølgelig findes der flytyper, som har mange flere sæder og derfor trækker statistikken op. Disse fly er der dog langt færre af – under en fjerdedel.
Desuden vil det største fly af dem alle – Airbus A380 – med plads til over 400 rejsende være helt forsvundet om 20 år.
Ergo må de mange flere passagerer komme fra de mindre fly – og dét kan kun ske på to måder_
Den ene er at strække flyene i længden, så der kan presses flere sæderækker ind. Det er den trend, som vi har set med Airbus A321 fly og, som Boeing er på vej med i sin kommende 737 MAX-10 model.
Den anden er at skære i benpladsen og bygge tyndere sæder, så der kan være flere rejsende på samme antal meter og kvadratmeter.
Højst sandsynligt vil der være mulighed to, som langt de fleste flyselskaber vil vælge. Ryanair har nemlig allerede vist, hvordan man gør.
Ryanair har ladet Boeing udvikle en særlig 737 Max 8-200 model, der har 197 sæder presset ind. Vel at mærke på samme areal, som Boeings normale Max 8 med 189 pladser.
De ekstra otte sæder kan være alt afgørende for, om en flyvning giver overskud eller ej. Netop de små marginer er Ryanair verdensmester i at udnytte til sidste kvadrat-centimeter.
I Ryanairs specielle Boeinger er ikke kun benpladsen skåret ned og sæderne gjort tyndere. Boeing har også skåret et toilet væk og sendt flyets køkken på slankekur.
I alle tilfælde – vi kommer til at sidde tættere på hinanden på især de kortere og mellemlange flyveture, der typisk foregår indenrigs, regionalt i Skandinavien eller på ruter under to timers flyvetid i Europa.
(Indledningsfoto til artiklen: Getty Images / Unsplash+)
Skriv et svar