Hvis I planlægger at rejse med det store asiatiske flyselskab Korean Air, kan det godt være, at I snart kommer til at savne en standard ret på menukortet, som ellers er utrolig udbredt i den del af verden:
Kopnudler, der efterhånden også er blevet en populær fast-food spise i Danmark. Kig blot på discount supermarkedernes hylder.
For Korean Air er kopnudler imidlertid blevet et problem. Eller rettere det skoldhede vand, som nudler og tørrede grøntsager opløses i.
De udgør en risiko for, at passagerer bliver skoldet og forbrændt. Det sker enten, når de rejsende selv er klodsede, eller når de store Boeinger og Airbusser flyver ind i turbulenser.
Korean Air har derfor besluttet at fjerne kopnudler fra menuen med virkning fra den 15. august, oplyser flyselskabet i en pressemeddelelse.
Det er dog kun Korean Airs passagerer på Economy Class, som kopnudlernes exit går ud over.
Rejsende på Business og First Class kan fortsat bestille dem, selvom det næppe er den mest udbredte spise hos passagerer, der har råd til at betale de dyre billetter. De forventer bedre menuer og gode vine ombord.
Korean Air forklarer, at Economy Class rejsende sidder tættere i flyene, hvor gangene mellem sæderækkerne også er smallere.
Derfor er risikoen for, at den varme suppe gør skade, når den skvulper over, mens flyet bevæger sig uroligt gennem turbulenser.
Ifølge Korean Air er antallet af voldsomme turbulenser mere end fordoblet siden 2019, hvilket bl.a. tilskrives klima-ændringer.
Tilsvarende har flyselskabet også registreret en stor stigning af episoder, hvor passagerer er blevet skoldet af ”flyvende” kopnudler.
Retten har længe været en passager favorit hos Korean Air, der er kendt for sine kopnudler over det meste af Asien. Måske også, fordi flyselskabet serverer dem gratis på alle sine længere ruter.
Også andre flyselskaber som f.eks. Singapore Airlines har problemer med flere turbulenser i asiatisk luftrum.
Singapore Airlines er således stoppet med at servere varme drikke og måltider, når selskabets fly rammer turbulenser.
Det skete efter, at en ældre britisk passager døde og mange blev kvæstet, da Singapore Airlines’ Flight SQ 321 røg ind i voldsomme turbulenser over Myanmar i maj.
Dødsfaldet og kvæstelserne skyldtes dog ikke skoldhed suppe, men at passagererne ikke havde taget sikkerheds-seler på under turbulenserne. De fløj derfor rundt i kabinen og slog bl.a. hovederne mod flyets loft.
Som nævnt er risikoen for turbulenser på flyrejser steget i de senere år på grund af klima-ændringer og mere urolige vejrforhold.
Problemet for luftfarten er imidlertid, at turbulenser er svære at forudse og opdage, før de sker:
I øjeblikket forsøger forskere at lære af fugles opførsel, fordi de tilsyneladende kan mærke føle turbulenser, før de sker og kan undgå dem….
(Indledningsfoto til artiklen: Getty Images / Unsplash+)
Skriv et svar