De fleste husker nok navnet Alaska Airlines som flyselskabet, der oplevede tidligere i år, at en afdækket dør i et Boeing 737 MAX fly faldt ud, mens maskinen befandt sig i fem kilometers højde.
Heldigvis skete der ingen personskade, men episoden betød, at Boeing slingrede ind i sin næste store skandale.
Det viste sig nemlig, at den amerikanske flykæmpe ikke havde stor på kvalitets-kontrollen på sine fabrikker.
Måske er der også nogle læsere, som er klar over, at Alaska Airlines forhandler om at købe Hawaiian Airlines.
Dermed ville USA’s nye xxx-største flyselskab blive skabt, når airlinerne fra landets koldeste og varmeste delstater bliver fusioneret.
Alaska Airlines har dog også helt andre ambitioner, der går videre end fly fra Boeing. Flyselskabet vil være aktivt med til at bygge fremtidens passager-transporter.
Det udvikles i øjeblikket af den lille amerikanske fabrik JetZero, der ligner noget, som er taget direkte ud af en science-fiction film.
Der er tale om en såkaldt ”all-wing” konstruktion, som både skal spare brændstof og give passagererne en helt ny oplevelse, når de er ude at flyve.
Indendørs i kabinen vil der således være meget mere plads og bevægelses-frihed end i de nuværende passagerfly på himlen.
Selve princippet med et fly, der næsten kun er vinger, er dog ikke nyt:
USA benytter det bl.a. til flere af sine militære bombefly, og tyskerne havde allerede ideen under anden verdenskrig med sin Arado ”Amerika Bomber” og Gotha jetjagerne.
Ifølge JetZero kan den nye type fly spare op til 50 procent i brændstof og nedsætte de generelle drifts-udgifter markant.
Ikke underligt, at Alaska Airlines har investeret i JetZero. Flyselskabet har nemlig et erklæret mål om at være ”net zero” i CO₂ udledninger senest i 2040.
Den ambition mener Alaska Airlines ikke at kunne komme i nærheden af med sin nuværende flåde af passagerfly, der for størstedelen består af Boeing 737 MAX-9 og mindre Embraer E-175 maskiner.
På sin hjemmeside skriver JetZero, at man sigter efter at have sine første fly på vingerne i 2030. Så måske passagerer kan få oplevelsen i løbet af de næste ti år.
JetZero arbejder bl.a. sammen med NASA og de amerikanske luftfarts-myndigheder FAA for at nå dette mål. Desuden investerede US Air Force 235 millioner dollars i projektet i august 2023.
Alaska Airlines har ikke afsløret størrelsen af sin investering i JetZero, men det er det første større flyselskab, som har gjort det.
Andre flyselskaber poster også penge i fremtids-projekter. Det er f.eks. easyJet hos amerikanske Wright Electric eller United Airlines og SAS hos den svenske elfly fabrikant Heart Aerospace….
(Indledningsfoto til artiklen: Alaska Airlines)
Skriv et svar