EU har måttet korrigere en misforståelse, som unionen har skabt omkring de nye flyrejse-regler, der er trådt i kraft med virkning fra i går den 1. september.
Reglerne gælder udelukkende de gamle væske-grænser på 100 milliliter pr. beholder. De er blevet gen-indført i en periode, indtil alle nye CT-skannere i Europas lufthavne fungerer efter hensigten.
De gælder til gengæld ikke for en ensretning af håndbagage-reglerne hos flyselskaberne, som EU kom til at udsende en meddelelse om på samme tid.
Den nyhed har hundreder af europæiske medier – Trends & Travel inklusive – ellers videreformidlet, fordi den er vigtig for alle flyrejsende med håndbagage.
Nu korrigerer EU imidlertid og fortæller, at der kun er tale om en anbefaling fra EU-Parlamentet til Kommissionen om at få fastlagt ensartede håndbagage-regler i Europa.
Med andre ord er det en såkaldt EU-resolution, der ikke har retsvirkning ligesom væske-grænserne. En resolution er en slags opfordring til Kommissionen om at gøre et forslag til lov.
At det så ville være en god idé at gøre det, er en helt anden sag. Alle, der har rejst meget, vil vide, at flyselskaberne ofte har forskellige regler for passagerernes håndbagage.
Reglerne adskiller sig især mellem lavpris- og full service flyselskaberne. Mens sidstnævnte som regel tillader gratis håndbagage, vil lavpris-selskaberne gerne tage penge for selv den mindste håndtaske med i kabinen.
EU-parlamentets nye forslag går ud på, at alle flyselskaber skal gratis acceptere et styk håndbagage på 55 gange 40 gange 20 centimeter og en vægt på maksimalt 10 kilo.
Desuden mener EU-parlamentarikerne, at flypassagerer også skal kunne medbringe en lille ekstra taske eller pose i kabinen. Det kan f.eks. være en laptop, som kan placeres under sædet foran en.
EU har i juli holdt et møde med flyselskaber, lufthavne og andre interessenter omkring mulighederne for at lave en fælles standard for håndbagage.
Deltagerne er taget hjem for at tænke over tingene og skal samles igen til et nyt møde her i efteråret.
Skulle det lykkes at skabe enighed, er alle veje åbnet for, at EU-Kommissionen kan vedtage en lov for håndbagagen.
Med andre ord kan det være, at EU bare var lidt for tidligt ud med sin resolution, der blev blandet sammen med de nu vedtagne regler for væsker i bagagen.
Måske kan det også ende i en uenighed med flyselskaberne, som skubber en fælles standard for håndbagage til langt ud i fremtiden….
(Indledningsfoto til artiklen: Københavns Lufthavn)
…………
Skriv et svar