Sommerferien er slut for de fleste danskere, og minderne om dejlige dage og oplevelser i afslappede omgivelser med høj sol holder ved.
Det er dog kun lige, indtil de første mails, konto-træk og breve dukker op med ekstra-regninger fra sommerferien. Det er ofte bil-udlejerne fra rejsemålet, som melder sig:
”Sensommeren er højsæson for klager over lejebiler, der bliver dyrere end forventet i slut-afregningen,” fortæller Lars Arent. Han er direktør i Forbruger Europa organisationen.
”Klagerne handler typisk om, at bil-lejerne har fået opkrævet flere penge, end de havde regnet med. I andre tilfælde har de ikke fået deres depositum retur,” fortsætter han.
I begge tilfælde kan det løbe op i mange tusinde kroner:
”Vores vigtigste råd er, at man ikke forholder sig passiv. Man skal reagere med det samme, hvis man modtager uventede regninger fra ferien,” understreger Lars Arent.
Ifølge Forbruger Europa kommer den ekstra regning til, fordi man må rejse-destinationen fik tilbudt en tillægs-forsikring til lejebilen. Her kan det være svært at få pengene igen:
”Hvis man er kommet til at takke ja og underskrive på tilkøb af unødvendige ekstraforsikringer, gælder det som udgangspunkt, at det, man har købt og skrevet under på – det hæfter man for,” siger Lars Arent:
”Hvis man derimod ikke har skrevet under, kan man klage, hvis biludlejeren trækker et beløb, man er uenig i.”
Det er derfor en god idé at holde øje med sin bankkonto i månederne efter sin ferie: Opdager man, at biludlejeren trækker et for højt beløb, skal man reagere straks.
Det gøres enten ved at kontakte biludlejeren på skrift, eller man kan spørge sin bank, om den kan hjælpe med at få pengene tilbage.
Overraskende efter-regninger kan også handle om, at man som bil-lejer bliver beskyldt for at have påført personvognen skader. Det er dog noget, som udlejeren skal kunne bevise.
”Hvis man ikke mener at have lavet en skade på lejebilen, er det biludlejers ansvar at bevise, at skaden er sket, mens man havde den. Skriv derfor til udlejer og efterspørg dokumentation for skaden,” rådgiver Lars Arent.
Truer det udenlandske biludlejnings-firma med inkasso, skal man også reagere med det samme. Er man uenig i kravet, så send dem en mail, hvor kravet afvises, og man beder om dokumentation.
En tredje typisk overraskelse efter ferien er afgifter og bøder for trafikale forseelser på destinationen. Det kan være f.eks. være p-bøder, kørsel over for rødt, hastigheds-bøder osv.
Som det også er, når man kører i Danmark, har man selv ansvar for at overholde færdselsloven og andre regler, når man er på ferie i en lejet bil i udlandet.
Derfor hæfter man også selv for eventuelle bøder og afgifter, som enten udlejnings-selskabet eller de lokale myndigheder eftersender til ens adresse i Danmark.
I nogle tilfælde kan det tage flere år, inden man modtager opkrævningen. Det skyldes, at der kan være forskellige forældelsesfrister for bøder, afgifter og gebyrer i EU-landene.
Derfor er det vigtigt, at man er opmærksom på, at man ikke overser en bøde i ferien. Kommer den senere, vil det være med ekstra gebyrer hægtet på.
Endelig kan det som bil-lejer være svært at finde ud af, hvor man skal klage:
Hos Forbruger Europa ham man mange eksempler på, at lejeren bliver kastebold mellem udlejer og bookingportal. Derfor er det en god idé med en helgardering:
”Send klagen til både biludlejer og bookingportal,” siger Lars Arent.
”Hvis du skal bruge en klageformular på biludlejerens eller bookingportalens hjemmeside, så tag et skærmprint, inden du trykker send. Så kan du bedre dokumentere din klage,” fortsætter han.
Forbruger Europa tilbyder gratis vejledning og hjælp hos Forbruger Europa, hvis man har lejet en bil i et andet EU-lad samt i Norge, Island og Storbritannien.
Man kan også hente assistance hos ECRCS, der hjælper forbrugere med at håndtere klagesager mod mange af de større biludlejnings-firmaer….
(Indledningsfoto til artiklen: Mikhail Nilov / Pexels)
Skriv et svar