Den store tyske Lufthansa Group vil være endnu større og købe nye flyselskaber op.
Tyskerne skal nu have kastet sine forelskede øjne på det spanske lavpris-selskab Air Europa, som konkurrenterne fra British Airways og IAG gruppen har måttet opgive at købe på grund modstand fra EU’s konkurrence myndigheder.
Air Europa betragtes stadig som et varmt opkøbs-emne, og nu skal det altså være Lufthansa, der banker på døren.
Det skriver det store tyske erhvervs-medie ”Wirtschaftwoche,” der også fortæller, at Lufthansa har haft en mindre delegation af topfolk på besøg i Air Europas hovedsæde på Mallorca.
Ved mødet skal det have drejet sig om et muligt samarbejde, ligesom Lufthansas finansfolk fik lov til at kigge nærmere på Air Europas regnskaber.
At Lufthansa gerne vil vokse, er ingen nyhed. Alligevel er det overraskende, at tyskerne spiller på flere borde på samme tid.
Lufthansa skal nemlig også forhandle om at overtage Portugals statslige flyselskab TAP Air Portugal.
I første omgang vil Lufthansa købe 19,9 procent af TAP. Med en plan om at overtage resten af aktierne i løbet af en årrække.
Dertil kommer, at Lufthansa for nylig har købt sig ind i det italienske flyselskab ITA. Også her med en første og mindre aktiepost, men en aftale om den fulde overtagelse om et par år.
Lufthansa Group er i forvejen Europas største samling af flyselskaber:
Ud over Lufthansa selv omfatter den bl.a. Austrian i Østrig, Swiss i Schweiz, Brussels Airlines i Belgien, Air Dolomiti i Italien samt Eurowings, Discover Airlines og City Airlines i Tyskland.
Det er et stort spørgsmål, hvordan EU’s konkurrence-myndigheder med danske Margrethe Vestager stiller sig til Lufthansas åbenlyse frierier og opkøbslyst.
Hvis tyskerne får lov, bliver Lufthansa pludselig den klart største gruppe af flyselskaber i det sydlige Europa.
ITA har Lufthansa købt for at sætte sig på det store italienske marked, der i øjeblikket er præget af udenlandske lavpris-selskaber som easyJet og Ryanair.
TAP Air Portugal er Lufthansa nok mest interesseret i på grund af portugisernes store netværk af flyruter til Latin- og Sydamerika.
Air Europa vil så være en lækkerbisken i lavpris-området. Desuden har Air Europa 51 fly – heraf 24 store Boeing 787 Dreamliners – som selskabet har stor succes med på Sydamerika ruter.
Dertil kommer, at Lufthansa – ligesom SAS i Skandinavien – gerne vil være stærkere i salget af billetter til privatfolk og ferie-rejsende.
Air Europa ejes i øjeblikket af den spanske turist-koncern Globalia og af IAG gruppen med flyselskaber som Iberia og British Airways.
IAG holder 20 procent af aktierne i Air Europa, mens Globalia har 80. Lufthansas fokus skal derfor ligge på at købe Globalias andel….
(Indledningsfoto til artiklen: Globalia)
Skriv et svar