(Opdateret) Det er vel kun rimelig nok, at SAS nu officielt erklærer, at Københavns Lufthavn bliver flyselskabets globale hub – knudepunkt – fra næste år.
København er allerede SAS’ største lufthavn, og fra 1. september er den danske stat en af SAS’ store aktionærer. Sverige og Norge er helt ude som med-ejere.
Her til morgen melder SAS ud, at København skal positioneres som flyselskabets primære gateway til og fra Skandinavien og Nordeuropa.
Samtidig offentliggør SAS 15 nye flyruter til og fra København fra sommersæsonen næste år:
Den første blev præsenteret i går – nemlig gen-åbningen af den direkte forbindelse mellem København og Seattle i det nordvestlige hjørne af USA. Den rute har ellers været lukket siden 2009.
De andre omfatter bl.a. destinationer som Krakow, Madrid, Budapest, Lyon, Valencia, Malta, Bukarest, Milano Linate, Sevilla, Turku i Finland, Billund, Kristiansand, Harstad / Narvik og Bodø.
Derudover vil SAS øge antallet af afgange på 15 eksisterende flyruter til og fra København. Det er f.eks. Stockholm, Oslo, Prag, Berlin og Helsinki.
SAS´ nylige skift fra Star Alliance samarbejdet til den konkurrerende SkyTeam gruppe betyder også et øget fokus på København.
Målet er at placere Københavns Lufthavn som SkyTeams hub for det nordlige Europa, så man i princippet kan komme til eller fra alle steder på denne klode på et døgn med kun en enkelt mellemlanding i den danske hovedstad.
København skal samtidig fungere som et vigtigt transit-punkt for langdistance-ruter til og fra Nordamerika og Asien.
Selvom København nu helt officielt bliver SAS’ primære lufthavn, lover flyselskabet, at Arlanda i Stockholm og Gardermoen i Oslo ikke vil blive glemt.
Gardermoen vil fortsat have op til 125 daglige afgange til 60 destinationer. Med et fokus på regionale og europæiske flyforbindelser.
I sommeren næste år får Oslo også en sæson-rute til JFK-lufthavnen i New York. Dermed får Norge også en ny trans-atlantisk forbindelse.
Arlanda i Stockholm vil bibeholde sine nuværende 70 SAS-ruter og 120 daglige afgange, der vil gå til både europæiske og interkontinentale rejsemål.
SAS forstærker samtidig sit netværk af indenrigs og regionale ruter i Skandinavien. Det sker gennem et samarbejde med det svenske flyselskab BRA – Braathens Regional Airways.
(Indledningsfoto til artiklen: Michael Kidmose / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar