Normalt er lufthavnenes Security område ikke særligt spændende at befinde sig i.
Man står typisk i lange køer og kan selvfølgelig begynde at studere andre flypassagerers kø-kultur, stigende utålmodighed.
Det kan faktisk være ret sjovt, men kun indtil man selv bliver ramt af stress, fordi man måske ikke kan må sit eget fly på grund af den lange ventetid.
Man kan selvfølgelig også hoppe på den seneste nye trend i de sociale medier.
Den hedder ”Airport Tray Aesthetic” og går ganske enkelt ud på at lægge sine medbringsler så pænt og dekorativt som muligt i de bakker, man får udleveret i sikkerheds-kontrollen til at anbringe f.eks. mobiltelefoner, vandflasker, laptops, sko, tasker, Tampax, øjenskygge, barber-maskiner, husnøgler, tandbørster, kuglepenne osv.
Ikke at forglemme boarding kortet, for ellers tror ingen, at man faktisk har været ude at rejse og i lufthavnen.
Med andre ord skal lufthavnenes plastik-bakker forvandles til kunstværker. I gamle dage ville man sikkert kalde dem som ”stillebens.” Malerier af faste ting som vaser, møbler osv.
Så undr jer ikke for meget, når I næste gang i Security ser folk have travlt med placere deres ting så pænt som muligt i bakkerne og bagefter tage fotos af dem med deres smartphone.
Den nye ”hype” er sågar gået så vidt, at flypassagerer træner hjemmefra og sørger for at medbringe ting som håndbagage, der er afstemt i farver – smykker, solbriller, mobiler, parfume flasker og sko.
Hvis man søger på Instagram på emnet ”Airport Tray Aesthetic”, får man op til 16 millioner.
Billederne er altså delt millioner af gange i sociale medier som TikTok, Facebook, Instagram, Pinterest og Snapchat.
Selvfølgelig tager de omstændelige dekorationer tid at kreere, og tid er dét, man har allermindst, når man står i køen, før man selv og ens ting kan blive skannet.
Derfor har de mest udspekulerede tilhængere af den nye trend udtænkt to strategier:
Enten tager de en af bakkerne med fra Security efter skanning og dekorerer dem på de steder, hvor andre passagerer har travlt med at tage deres ure, jakker osv. på igen.
Trend-forskeren J’Nae Philips fortæller til den engelske avis ”The Guardian”, at billederne i de sociale medier skal formidle en bestemt livstil og vise, at man har god smag.
Hun ser Airport Tray Aesthetic fotos som en videre-udvikling af de mange mad-billeder fra restauranter og køkkener, som har domineret Instagram i de senere år.
Samtidig forener billederne spændingen ved at rejse med brugerens smag for dyre ure, solbriller, smartphones, kosmetik og skomærker.
Heldigvis er Airport Tray Aesthetic bølgen langt mere uskyldig og ufarlig end den rejse-trenden lige inden.
Den blev kaldt ”raw-dogging” og gik ud på at undvære film, musik, spil eller læsning på lang-distance-flyvninger.
De helt ekstreme raw-doggers opførte sig endnu mere asketiske og nægtede at indtage mad, drikke eller at gå på toilet i de ofte mange timer, man befandt sig i luften….
(Indledningsfoto til artiklen: @pipertacih / TikTok)
Skriv et svar