Nogle medier har været ude med historier om, at skiferien er blevet for dyr og er på vej ytt hos unge danskere, er det ikke noget, rejse-udbyderne kan mærke. Snarere tværtimod.
Hos Sunweb, der er den femte-største rejse-arrangør i Danmark, har man f.eks. fået en rekord-høj start på skiferie salget. Det ligger 20 procent over samme tidspunkt for et år siden.
Danskerne er heller ikke bange for at betale for deres skiferie:
5.000 til 6.000 kroner i gennemsnit for hotellet alene på deres næste ugelange vinterferie i sneen.
Størstedelen af Sunwebs kunder sørger nemlig selv for transporten til og fra destinationen, der typisk ligger i Østrig – med de franske alper på andenpladsen.
De fleste kører nok selv i bil, mens andre tager flyet. Togrejser er slet ikke aktuel med den dårlige jernbane-infrastruktur, vi har i Danmark.
Sunweb sælger dog også skiferier som komplette pakkerejser, ligesom man gennem sit datterselskab Totally sælger i tusindvis af ungdoms-rejser til sneen til skoler og andre i uddannelses-sektoren.
Sunwebs danske landechef Jan Lockhart mener, at klima-forandringerne spiller en stor rolle i den stigende efterspørgsel efter skiferier:
“Jeg tror, at denne store og tidlige interesse for skiferier skyldes de senere års uheldige oplevelser med mangel på sne flere steder,” siger han.
”Når vi kommer under 1.800 meters højde i, stiger risikoen for, at sneen mangler. Derfor ligger de fleste af vores destinationer højere oppe i bjergene,” fortsætter Jan Lockhart.
Sunweb kan også se af sine tal, at især unge er begyndt at booke skiferien tidligt. Faktisk ligger 35 procent af dem, der allerede har bestilt vinterferien, i aldersgruppen 20 til 29 år.
”Generation Z er dygtig til at planlægge sine ferier. Den er født i en digital verden og ved godt, hvordan man laver research på internet,” forklarer Jan Lockhart.
“Derfor kigger denne aldersgruppe straks efter destinationer på de højeste bjerge for at få garanti for sne. Den skal ikke bare være en bonus på skiferien,” mener han.
Sunweb chefen fortæller også, at de unge gerne rejser til nye destinationer, som de måske ikke kender i forvejen.
Helt omvendt med de ældre skisport-entusiaster. De har gennem årene fået faste bånd til bestemte skisport-steder. For dem er affektions-værdien vigtig.
Selvom danskerne ikke er bange for at lægge mange penge for en god skiferie, betyder prisen alligevel ganske meget.
Ifølge en rundspørge, som analysefirmaet Wilke har lavet for Sunweb, svarer 54 procent af danskerne, at prisfordele og tilbud motiverer dem til at booke vinterferien i god tid….
(Indledningsfoto til artiklen: Volker Meyer / Pexels)
Skriv et svar