Når man endelig kan holde fri og tage på ferie, er det de færreste, der vil begynde fridagene med at føle sig vildledt og snydt.
Men sådan er oplevelsen desværre for et stigende antal danskere, når de skal leje en bil i udlandet.
De seneste par år er antallet af klager fra danske forbrugere efter leje af bil i Europa nemlig blevet fordoblet fra 55 i 2022 til 111 klager i 2023.
I år har organisationen Forbruger Europa allerede registreret 108 klager til dato. Derfor stiger tallet nok igen.
Trenden kan man nikke genkendende til hos Gjensidige og Gouda Rejseforsikring:
Her kan man også konstatere, at Italien og Spanien er de to lande, hvor der oftest opstår problemer i forbindelse med billeje.
Louise Hertzum Andersen, der er chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring, opfordrer til, at man sætter sig grundigt ind i betingelserne i sine forsikringer, inden man rejser på efterårsferie:
“Udlejnings-selskaber i udlandet forsøger ofte at sælge ekstra policer til selvrisiko og skader, som rejseforsikringen hjemmefra allerede dækker. I nogle tilfælde kan man også være dækket af sit kreditkort,” forklarer hun.
”Under alle omstændigheder er det vigtigt at undersøge, inden man tager afsted. Hvis man er i tvivl, kan man ringe til sit forsikringsselskab og få råd og vejledning,” fortsætter Louise Hertzum Andersen.
En ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring, afslører, at 46 procent har oplevet, at bil-udlejeren forsøgte at sælge ekstra forsikringer til f.eks. selvrisiko.
Knap hver femte har samtidig været ude for, at udlejeren krævede ekstra penge for at modtage Visa kort som betaling.
Endelig har hver tiende haft dårlige erfaringer med, at udlejeren trak flere penge, end der var aftalt.
Derfor bør man tage en række forholdsregler, efter man har underskrevet lejekontrakten:
“Gå bilen efter, inden man kører. Hvis der er selv de mindste skrammer, skal man tage billede og video af det,” understreger Louise Hertzum Andersen.
”Når man så afleverer bilen igen, skal man f.eks. være opmærksom på, at tanken er fyldt. Desuden skal man sikre, at man får en form for dokumentation på, at alt har været godkendt ved aflevering. Så dukker der ikke pludselig nye krav op, efter at man er hjemme igen,” siger hun videre.
Til sidst er her en række gode råd omkring billeje i udlandet:
Lej bilen hos et firma, der har kontor i Danmark
Ved at leje direkte hos et firma med en filial i Danmark kan det være nemmere at få løst eventuelle uoverensstemmelser efterfølgende.
Drop booking portaler
Når man lejer en bil igennem en bookingportal og ikke direkte hos udlejer, kan der nemt opstå tvivl om, hvor ansvaret ligger, hvis der opstår problemer i forbindelse med lejen.
Medbring et internationalt kreditkort
Betaling er et af de steder, der ofte opstår problemer. Nogle steder accepterer udlejer f.eks. ikke VISA/Dankort. Sørg for at have et Mastercard eller VISA-kreditkort med.
Vær også opmærksom på, at det ofte er et krav, at betalingen sker med et kort, der tilhører føreren af bilen.
Sørg for foto-dokumentation
Tag billeder og video af bilen inden du kører fra udlejeren. Sørg for, at man kan se tid og dato på billederne. På den måde har man et bevis, hvis der opstår tvivl om, hvorvidt bilen havde skader i forvejen.
Undersøg dine forsikringer
Inden afrejse bør du undersøge, hvorvidt og hvordan din forsikring dækker ved billeje i udlandet.
Hvis muligt skal du medbringe dokumentation, du kan vise, hvis udlejningsfirmaet forsøger at presse dig til at tilkøbe unødvendige forsikringer.
Medbring dit fysiske kørekort
Selvom vi herhjemme har vænnet os til, at kørekortet er digitalt, er det ikke accepteret i mange lande i udlandet.
Samtidig kan en biludlejer kræve at se kørekortet fysisk, inden man kan leje bilen.
Sæt god tid af til aflevering
Sørg for, at du afleverer din bil i god tid inden en eventuel flyafgang. Så har du tid til at håndtere uforudsete problemer….
(Indledningsfoto til artiklen: Getty Images / Unsplash+)
.
Skriv et svar