Traditionelle kampagner i tv, online og sociale medier er åbenbart ikke nok til at få tag i især de yngre befolknings-grupper.
Derfor tager vores naboer mod syd – tyskerne – nye våben i brug for at lokke flere turister til landet. Det skal gøres ved hjælp af kunstig intelligens (AI).
Som supplement til bloggere af kød og blod har det nationale tyske turistbureau – GNTB – nemlig ansat sin første rent digitale influencer.
Emma hedder hun – eller den – for der er tale om en slags AI-robot, som døgnet rundt skal inspirere Tyskland-interesserede med autentiske ferie-oplevelser og personlige møder med tyskere.
På lidt længere sigt er målet at gøre Emma til en central figur i den tyske turist-industris digitale kommunikations-strategi.
Emma skal supplere de menneskelige influencere og bloggere, som GNTB allerede arbejder sammen med. De bragte sidste år tyske budskaber ud til 148 millioner læsere i sociale medier.
Emma er skabt i samarbejde med bureauet Startup Creator og udnytter den seneste nye AI-teknologi:
”Hun” optræder som en moderne, kosmo-politisk berliner midt i 30’erne, der føler sig lige så meget hjemme i den digitale som i den virkelige verden.
Som en passioneret rejsende og tech-entusiast deler Emma sin kærlighed til Tyskland med masser af indlæg på sin Instagram profil – @EmmaTravelsGermany.
Her inspirerer hun sine følgere, guider dem på deres rejser og deler personlige oplevelser på en både sjov og informativ måde.
I fremtiden skal Emma ikke kun være en informationskilde, men også en personlig rejseplanlægger, der kan skræddersy rejser til hver enkelt brugers ønsker.
Rent teknisk er Emma et fuldt AI-genereret “digitalt menneske”:
Takket være avancerede ”deep learning” algoritmer og store sprogmodeller (LLM’er) kan hun interagere med sine følgere i et chatformat på over 20 sprog.
Inden udgangen af i år skal den nye AI-assistent også få adgang til data i real-tid fra GNTB’s store videns-database.
Tysklands nationale turist-bureau har allerede taget kunstig intelligens i brug på flere områder. AI anvendes f.eks. til at analysere og markedsføre turisme aktiviteter over hele kloden.
I den forbindelse har GNTB bl.a. åbnet et Open Data projekt. Det omfatter over en halv million maskin-læsbare datasæt om tyske turist-attraktioner, ture, rejser, begivenheder og infra-struktur.
Siden 2020 har tyskerne også haft en AI-drevet chatbot til at besvare kunde-spørgsmål på GNTB’s hjemmeside.
Den vil snart blive assisteret af mere fordybende teknologier som Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) og smarte lyd-apps….
(Indledningsfoto til artiklen: GNTB)
Skriv et svar