Udenlandske turister har altid været en vigtig indtægts-kilde for vores lille land.
Det er de stadig. Formentlig vigtigere end nogensinde før, fordi konkurrencen blandt ferie-landene er blevet større, og vi ikke længere kan nøjes med besøgende fra vores nabolande.
Samtidig er Danmark blevet kendt for mange andre ting end den lille havfrue, wienerbrød, den røde pølse, HC Andersen, LEGO og hygge.
Turismen er nu så vigtig, at den er kommet højt på dagsordenen hos politikerne på Christiansborg.
Her har regeringen i dag omsider præsenteret en ambitiøs turist-strategi, der skal holde frem til 2030.
Med den følger 100 millioner ekstra, som skal bruges på at forbedre den danske turisme i de næste fem år.
Mange penge bliver nødvendige, når markedsføringen af Danmark som turistland skal øges ude i verden.
Regeringen vil desuden investere ekstra i turisme-tilbud – herunder outdoor, møde- og erhvervs-turisme. Også det kræver investeringer. Ikke kun pæne ord.
Endelig vil regeringen sikre, at turismen bidrager til levedygtige lokalsamfund:
Flere private investeringer skal sørge for, at dele af Danmark uden for de store byer får flere turister hele året rundt:
”Turismen er helt afgørende for vækst og udvikling mange steder i Danmark. I 20 kommuner står turismen for mere end 10 procent af beskæftigelsen,” fortæller Morten Dahlin. Han er minister for byer og landdistrikter.
”Turisterne kan altså mærkes hos den lokale købmand, på det lokale hotel og på museet, men også hos helt almindelige danske familier, når udlændinge har lyst til at holde ferie, konferencer eller events i vores land,” fortsætter han.
Regeringens nye turist-udspil får en positiv respons hos bl.a. DI Dansk Industri og hos VisitDanmark, der er landets nationale turist-organisation.
Allerede i dag bidrager turismen med en omsætning på over 160 milliarder kroner om året. I den nye strategi er det klare mål at nå 200 milliarder i 2030….
(Indledningsfoto til artiklen: Paolo Ghedini / Pixabay)
Skriv et svar