Mens giganten Boeing kæmper for at komme på vingerne igen og fortsat er i krise med 30.000 mekanikere i strejke, er der fuld fart på en række små amerikanske flyfabrikker.
En af dem er Volatus Aerospace i Californien, der netop har præsenteret sine forestillinger om fremtidens passagerfly.
Det hedder Natilus Horizon og er opkaldt efter ubåden i Jules Vernes berømte roman ”En verdens-omsejling under havet” fra 1870.
Natilus med plads til 200 passagerer er karakteristisk ved at flyve med én stor vinge. Faktisk er flyet ikke meget andet end en vinge.
Samme ”Blended Wing” design kendes fra de amerikanske bombefly B1 og B2, men blev spottet første gang tilbage i anden verdenskrig.
Dengang havde Hitlers geniale fly-designere planer om både at bygge jagerfly med én stor vinge – Gotha – og mere ambitiøst en ”Amerika Bomber” fra Arado. Godt, den aldrig blev færdig-bygget.
Med otte jetmotorer skulle den kunne flyve over Atlanten og bombardere USA’ storbyer.
Volatus præsenterede sit første ”all-wing” koncept for et par år siden.
Dengang var det forskellige størrelser fragtfly, der skal kunne transportere mellem 3,8 og 130 tons cargo.
Nu mener Volatus, at det er på tide at vise Natilus som passagerfly. Det skal så hedde ”Horizon.”
Det skal først og fremmest kunne transportere mennesker komfortabelt over mere end 4.000 kilometer med et meget lille brændstof-forbrug.
Ifølge den internationale luftfarts-medie ”Aerotime” vil Volatus gå efter det store marked for lidt mindre fly over Atlanten. Det vil sige, at Volatus vil gå direkte efter Airbus A321 LR og XLR.
De har den store fordel, at de også er interessante på ruter med lidt færre passagerer. I dag foregår det meste af luft-trafikken mellem Europa og USA med store fly og mellem store lufthavne.
Volatus Horizon skal kunne flyve lige så stærkt som konkurrenterne. Det vil sige med op til 980 kilometer i timen.
Det interessante er, at flyveturen skal kunne gennemføres på 30 procent mindre brændstof og med 50 procent mindre CO₂ forurening. Takket være det specielle vinge-design.
Volatus har brug for flere milliarder dollars for at gøre Horizon til en realitet. Dem håber fabrikanten at kunne hente hos investorer i de nærmeste par måneder.
Chancerne skal stå godt, fordi der lige nu er enorm efterspørgsel efter langt-rækkende passagerfly til 200 passagerer, og hverken Airbus eller Boeing kan levere foreløbig.
Fragt-versionen skulle oprindeligt stå færdig i 2025. Det sker nok ikke nu, hvor Volatus’ fokus er flyttet fra cargo- til passagerfly….
(Indledningsfoto til artiklen: Volatus Aerospace)
Skriv et svar