Danskerne er for alvor begyndt at tage flyet igen.
Det har Københavns Lufthavn (CPH) i høj grad kunnet mærke i sommer, hvor juli måned slog alle rekorder.
3.2 millioner passagerer i en enkelt måned har Danmarks største lufthavn aldrig tidligere oplevet i sin 99 års historie.
I hele tredje kvartal rejste 8,9 millioner mennesker gennem CPH. Det samlede antal passagerer for årets første ni måneder kommer dermed op på 22,8 millioner.
De mange flyrejsende kan lufthavnen naturligvis også mærke i sin økonomi.
Virksomheden kom således ud med et samlet overskud før skat på lidt over en halv milliard i juli, august og september. Mere præcist 564 millioner.
Indregner man resultatet før skat fra første halvår 2024, når Københavns Lufthavne A/S ud af årets første ni måneder med godt en milliard kroner i overskud. Helt nøjagtigt 1.055 millioner kroner.
Omsætningen i tredje kvartal er på 1.470 millioner kroner, hvilket får den samlede omsætning i årets første ni måneder op på 3.825 millioner kroner. Det er en stigning på 25 procent i forhold til samme periode i 2023.
Lufthavnen splitter sin forretning op i en aeronautisk og en ikke-aeronatisk del:
Den første del handler om flyselskaber, passagerer osv. Den henter de fleste af sine penge fra den takst, som flyselskaberne betaler for at bruge lufthavnens baner, terminaler og services.
I dette område af forretningen hentede Københavs Lufthavn 901 millioner kroner i omsætning i tredje kvartal. Det er 41 procent mere end sidste år.
Stigningen skyldes primært, at lufthavnen hævede sine takster ved årsskiftet. Det var første gang siden 2019, at afgifterne blev øget.
Den ikke-aeronautiske omsætning kommer fra husleje på butikker i shopping-centre, p-pladser, udlejning af bygninger og lokaler samt lufthavnens hoteller.
Denne omsætning endte i juli, august og september på 569 millioner kroner. Væksten er kun på otte procent, hvilket bl.a. skyldes, at flere butikker har måttet lukkes, mens lufthavnen bygger sit nye T3 område.
Svenskere i Stockholm og nordmænd i Oslo er næppe begejstrede, men det nye ejerskab af SAS og en ændret strategi får det skandinaviske flyselskab til at blive endnu mere åbenlys i Københavns Lufthavn end tidligere.
I september meddelte SAS vil gøre København til sit globale knudepunkt – i flyversprog ”hub”. Det betyder, at langt størstedelen af SAS’ lange ruter ud i verden vil få deres udgangspunkt i lufthavnen på Amager.
Allerede i dag er SAS det største flyselskab i lufthavnen og står for omkring en tredjedel af den samlede trafik.
Den procent vil formentlig stige, når SAS begynder at åbne 15 nye flyruter næste år fra Københavns Lufthavn.
SAS’ ekspansion vil få en afsmittende effekt på hele lufthavnen.
Den er i forvejen blandt Danmarks største arbejdspladser. Over 800 virksomheder beskæftiger omkring 17.500 ansatte. I årets første ni måneder rejste 22,8 millioner passagerer via Københavns Lufthavn, svarende til 12 procent flere end samme periode sidste år.
Der er markant fremgang på de europæiske ruter til og fra København. I tredje kvartal var der 13 procent flere rejsende til lande i Europa sammenlignet med tredje kvartal sidste år.
I øjeblikket går 84 procent af lufthavnens trafik til og fra en af de 135 forskellige destinationer i Europa, som København har direkte forbindelse til.
I toppen over de mest populære lande ligger Storbritannien på en førsteplads med 760.000 rejsende i juli, august og september.
Størst fremgang i antallet af passagerer er der på ruterne til og fra Italien. I tredje kvartal rejste 620.000 passagerer mellem København og Italien, hvilket er en stigning på 31 procent sammenlignet med sidste år.
Hvis den positive udvikling fortsætter som hidtil, regner Københavns Lufthavn med at nå et passagertal på 29,8 millioner passagerer i 2024.
Holder de 29,8 millioner rejsende, vil lufthavnens resultat før skat ende på mellem 1,25 og 1,40 milliarder kroner….
(Indledningsfoto til artiklen: Michael Kidmose / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar