I går den 15. november var det 70 år siden, at den første kommercielle passager-flyvning over Nordpolen blev gennemført.
Det var SAS, som stod for den med en flyvning fra København til Los Angeles i den vestlige del af USA.
Frem for at flyve direkte på tværs af Atlanten, sådan som de fleste andre europæiske og amerikanske flyselskaber gør, kunne SAS både spare flyvetid og brændstof-forbrug ved at udnytte jordens krumning og tage polarruten.
SAS fejrede jubilæet med et arrangement i Københavns Lufthavn, samtidig med at passagererne på gårsdagens afgang mellem København og Los Angeles fik serveret mindelser om den historiske dag.
For 70 år siden var polarruten nærmest revolutionerende:
Afstanden mellem Skandinavien og Nordamerika – senere også mellem København og Japan – blev forkortet markant i både kilometer og flyvetid, samtidig med at rejsen kostede meget mindre i brændstof.
I dag ville man kalde det bæredygtighed eller klima-bevidsthed. De udtryk kendte og brugte flyselskaberne ikke i november 1954.
Det tog SAS fire års forberedelse at gøre klar til den første rute-flyvning over Nordpolen.
Selve flyveturen var også lidt af et eventyr eller i hvert fald mere en anderledes oplevelse end i dag, hvor det er helt almindeligt at tage flyveren over Atlanten.
For 70 år siden foregik rejsen f.eks. Douglas propelfly med fire motorer. Ombord blev passagererne udstyret med særlige snedragter, ligesom de blev instrueret i, hvordan man overlever i den barske kulde ved Nordpolen….
(Indledningsfoto til artiklen: SAS)
Skriv et svar