DSB har taget munden lidt for fuld, når selskabet pralede med, at Danmark havde masser af internationale tog til udlandet.
I virkeligheden har Danmark kun to eller måske rettere fem.
Det er togene fra København til Hamburg og Stockholm. Dertil kommer det private svenske Snälltåget, der kører fra Sverige til skistederne i Østrig via Danmark.
Knap så internationale er Øresundstoget i Københavns- og Malmø-området samt den lille lokale togbane mellem Tønder i Danmark og Niebüll i Tyskland.
Nu lover DSB imidlertid, at vi skal få flere tog til Tyskland i 2025.
Når DSB skifter køreplan den 15. december, vil ruten mellem København og Hamburg få flere daglige, nye afgangstider og en mere robust køreplan, som skal få flere tog frem til tiden.
DSB introducerer bl.a. en ny tidlig afgang fra København kl. 06:22, der ankommer i Hamburg klokken 10:59.
DSB kører dagligt mellem fem og otte gange i hver retning. I højsæsonen fra den 23. maj til den 31. august er der flest.
Næste år forlænger DSB desuden højsæsonen ved at indsætter en sjette daglig afgang fra den 11. april til den 22. maj og igen fra den 1. september til den 2. november.
I praksis vil det betyde, at DSB øger udbuddet af siddepladser på ruten med 47.250 om året.
Desuden kan DSB ikke lade være med at fortælle, at deres tog har 450 siddepladser, mens et stort Boeing 787 Dreamliner eller Airbus A350 fly har 100 færre.
Sammenligningen er dog ikke realistisk:
Dels bruger ingen flyselskaber så store maskiner mellem København og Hamburg. Det er typisk meget mindre fly i Airbus A320 klassen.
Dels tager flyveturen mellem København og Hamburg kun en time mod togets 4,5. Selv, når man indregner køretiden til og fra lufthavnene samt, at man skal være tidligt i lufthavnene, er flyrejsen kortere.
Mere holdbar køreplan
Hvad passagererne næppe opdager er, at DSB er i gang med en større omlægning af køreplanen for den dansk-tyske rute, så togene får et en time længere ophold i både København og Hamburg.
Det giver bedre mulighed for at udføre de mange små-reparationer, som de aldrende IC1 kræver.
Det skal så igen sikre en mere robust køreplan, så flere passagerer kommer frem til tiden – lover DSB.
I løbet af 2025 forventer DSB og partneren Deutsche Bahn (DB) så at udskifte de ældre tyske IC1-vogne med fabriksnye EuroCity-vogne.
DSB har bestilt 16 stammer EuroCity-vogne fra spanske Talgo, som leveres fra 2025 og frem til 2026.
Vognene skal trækkes af DSB’s ret nye elektriske Siemens Vectron lokomotiver, der sikrer kunderne en mere klimavenlig rejse.
Med en gennemsnitlig belægning på 27 procent udleder kørslen med IC1-vognene og de elektriske Vectron-lokomotiver 11 gram CO2 per passager-kilometer. Det er betydeligt mindre end passagerfly.
Bestil togbilletter i god tid
På det seneste har DSB oplevet en nærmest eksplosiv interesse fra danskere for at rejse med tog ud i Europa.
Således har DSB hele 51 procent flere pladsbilletter på Hamburg-ruten til tiden omkring skolernes vinterferie i 2025.
Dagene, som der er mest rift om, er fra København fredag og lørdag den 7. og 8. februar – og fra Hamburg fredag og lørdag den 14. og 15. februar.
DSB anbefaler derfor, at man allerede nu booker og køber billetter til vinterferien sydpå….
(Indledningsfoto til artiklen: Jens Hasse / Chili Foto / DSB)
Skriv et svar