Politikere i mange lande – inklusive Danmark – har travlt med at lægge ekstra afgifter og skatter på flybilletter.
De skal betales som straf for, at man vælger de forurenende og klima-skadelige fly frem for andre mere miljø-rigtige transport-former.
Flyselskaberne har til gengæld skruet lidt ned for deres grønne markedsføring i forhold til for et par år siden.
Måske fordi de har fundet ud af, at passagererne ikke rigtigt tror på, at det hjælper voldsomt meget på klimaet ved at betale nogle kroner af hver flybillet til at plante træer i en urskov i Asien eller Sydamerika.
Forklaringen er dog snarere, at der nok kommer til at gå længere tid end først håbet at få elektriske fly i luften eller produceret grønt benzin – SAF – i tilstrækkelig grad til, at bare en følbar andel af verdens lufttrafik kan fyldes op.
Bedre er det så ikke, at COP29 klima-konferencen i Aserbadjan sluttede i går uden de store resultater.
Ud over en masse pæne ord og intentioner, men meget lille lyst hos flere af de stærkest forurenende lande til at spytte i kassen.
Midt i al den grønne luft forsøger den tyske miljø-organisation Atmosfair nu at skabe et overblik over, hvilke flyselskaber der er de grønneste i verden, og hvilke der sviner mest.
Atmosfairs analytikere har undersøgt over 200 flyselskaber og inddelt dem i fem kategorier. Ingen af dem er grønne nok til at komme i den bedste gruppe A!
Heller ingen af de flyselskaber, der markedsfører sig kraftigst på at være klima-rigtige, lander i Top-10 over de grønneste.
KLM er f.eks. kun nummer 32 i Klasse D med 72,0 point på Atmosfairs rangliste.
SAS finder man helt nede på rang 69 af 120 i Klasse E med 66,1 point, mens Finnair ligger som nummer 63 i Klasse E med 68,2 point og Icelandair som nummer 53 i Klasse E med 69,7 point.
Andre store flyselskaber som f.eks. British Airways finder vi på plads 74, Lufthansa som nummer 97 i Klasse D med 58,6 point, Turkish Airlines på plads 95, Delta Air Lines på plads 87, Iberia på flotte nummer 12, Qatar Airways som nummer 48, Thai Airways som nummer 49 eller Emirates helt nede på placering 88.
Midt imellem den store skare flyselskaber fra hele verden dukker så danske Sunclass Airlines op som nummer 53 med 69,7 point.
Formålet med Atmosfairs nye ”Airline Index 2024” (AAI) skal hjælpe klima-bevidste rejsende med at vælge de flyselskaber, der er de ”mindst dårlige” at benytte.
I den forbindelse måler indekset bl.a. hver flyselskabs CO₂ udledning pr. kilometer og passager på alle fløjne ruter.
Flyselskaberne kan så opsamle mellem 0 og 100 effektivitets-point for kort-, mellem- og lang-distancerne. Lavpris-selskaber vurderes i en egen kategori.
AtmosFairs konklusioner er ydmygende:
I det første år efter Corona – 2023 – forbedrede flyselskaberne kun deres CO₂ effektivitet en smule sammenlignet med 2019 før pandemien
- Siden er effektiviteten kun øget med seks procent, hvilket svarer til 1,4 procent om året – fortæller miljø-organisationen
.Hvis man vil nu de internationale klima-mål og forsøge at stoppe CO₂ emissionerne trods stigende flytrafik, ville det kræve en årlig forbedring af CO₂ effektiviteten med mindst fire procent.
I praksis kan flyselskaberne ikke engang opfylde de knap så ambitiøse klimamål, som deres egen branche-organisation har udstukket. De lyder på to procent årligt i CO₂ effektivitet.
Et andet problem er, at flyselskaberne som helhed har skåret ned i deres tempo for udskiftning af gamle osende maskiner og modernisering af deres nuværende fly.
”Selvom flytrafikken totalt set griser 10 procent mindre end i 2019, er det ikke nok til at sænke den langsigtede forurening,” skriver AtmosFair i en pressemeddelelse.
Når flyselskaberne inden længe kommer helt op i 100 procent omdrejninger igen, vil forureningen nå samme niveau som før pandemien,” fortsætter den.
Nøglen til et mærkbart fremskridt skal være nye flytyper til de lange ruter, der bruger mindre end 3,5 liter brændstof pr. passager pr. 100 kilometer fløjet distance.
AtmosFair tilføjer, at genbrugs-benzin fremstillet af f.eks. gamle spise-olier fortsat ikke spiller nogen rolle i den store sammenhæng.
Det eneste af de store flyselskaber, som har forbedret sig på AtmosFairs årlige rangliste, er faktisk Air France.
Gennem bred anvendelse af bio-brændstof er franskmændene hoppet to pladser på ranglisten til nummer xxxx.
Her til sidst hitlisten over de 10 ”reneste” flyselskaber i verden. I parentes angives den effektivitets- klasse – A er den bedste – som AtmosFair placerer selskabet i. Point-tallet kan maksimalt være 100:
- TUI Netherlands fra Holland – B – 85,8 point
- Starlux fra Taiwan – B – 85,3 point
- Biman Airlines fra Bangladesh – C – 83,5 point
- LATAM Airlines fra Chile – C – 82,3 point
- Vietnam Airlines fra Vietnam – C – 80,3 point
- Ethiopian Airlines fra Etiopien – C – 80,1 point
- Southwind fra Tyrkiet – C – 80,0 point
- TUI Airlines fra England – C – 79,5 point
- Caribbean Airlines fra Trinidad – C – 79,4 point
- Etihad Airways fra Emiraterne – C – 78,5 point
Nu har vi haft de 10 mest grønne flyselskaber i verden. Så må det være logisk at tage de 10 værste lige efter.
Her bliver man overrasket over at finde Singapore Airlines, der ellers ofte kåres som et af verdens bedste flyselskaber at rejse med:
- Air Niugini fra Papua New Guinea – G – 23,2 point
- Air Piece I Nigeria – G – 25,3 point
- Mahan Air I Iran – G – 25,6 point
- Surinam Airways fra Surinam – G – 34,5 point
- TAAG fra Angola – G – 36,9 point
- Iran Air fra Iran – G – 37,5 point
- Garuda fra Indonesien – G – 39,1 point
- Singapore Airlines – G – 43,0 point
- Boliviana de Aviacion fra Bolivia – G – 44,2 point
- Air Algerie fra Algier – G – 47,1 point
Til allersidst kommer så lavpris-selskaberne, som AtmosFair har placeret på deres egen rangliste, fordi de ofte modtager statsstøtte og omsætter den til lavere billetpriser. Det fører så til flere fløjne kilometer og større forurening.
Kun fire lavpris-selskaber kvalificererer sig til CO₂ effektivitets-klasse B. Resten i de lavere klasser C, D og E.
Lavpris-selskaber i den pæne klasse B er Frontier Airlines fra USA, IndiGo Air fra Indien, Wizz Air fra Ungarn og Wizz Air Malta.
I klasse C ligger de fleste lavpris-selskaber med AirAsia fra Malaysia, Allegiant Air fra USA, Azul Airlines fra Brasilien, Cebu Pacific fra Filippinerne, easyJet fra England, Flair Airlines fra Canada, Flynas fra Saudi Arabien, GOL Linhas Aereas fra Brasilien, Jetstar Airways fra Australien, Jetstar Asia fra Singapore, Lion Air fra Indonesien, Norwegian, Ryanair fra Irland, SCOOT fra Singapore, Smartavia fra Rusland, SpiceJet fra Indien, Spirit Airlines fra USA, Spring Airlines fra Kina. Sun Country Airlines fra USA, Tway Air fra Sydkorea, Thai AirAsia fra Thailand, Transavia fra Holland, Volaris fra Spanien, Vuela el Salvador, Vueling fra Spanien og Wizz Air Abu Dhabi fra Emiraterne.
I den værre klasse D ligger lavpris-selskaber som Air Arabia Abu Dhabi fra Emiraterne, Citilink Indonesia, Eurowings fra Tyskland, Jazeera Airways fra Kuwait, Jin Air fra Sydkorea, Pegasus Airlines fra Tyrkiet, SalamAir fra Oman, Southwest Airlines fra USA, VietJet Air fra Vietnam og WestJet fra Canada.
Endelig er der den kedelige D-klasse, hvor vi finder lavpris-selskaber som Air Arabia fra Sharjah, Flydubai fra Emiraterne, JetBlue Airways fra USA, JetSmart fra Chile og Thai Vietjet Air fra Thailand….
(Indledningsfoto til artiklen: Colourbox)
Skriv et svar